۱۳۹۹-۰۹-۱۸

9آذر/ روز بزرگداشت شیخ مفید

حضرت مهدی(عج) خطاب به شیخ مفید: (( خدا کند کسی مرگ تو را خبر ندهد که مردن تو بر آل رسول روز بزرگی است، اگر در زیر خاک پنهان شده‌ای، حقیقت دانش و خداپرستی در تو اقامت گزیده است. مهدی قائم خوشحال می‌شد هرگاه تو از انواع علوم تدریس می‌کردی.)) قصص العلماء، ص404

تاریخ شیعه سرشار از افتخارات بسیار و تحولات چشمگیری است که به دست عالمان متعهد و فرزانگان اندیشمند پدید آمده است. در میان امواج پر نور و طلایی تاریخ اندیشمندان شیعی به قرن چهارم هجری برمی‌خوریم که( فتح الفتوح) تاریخ شیعی است؛ روزگاری که مردی بزرگ( دائره المعارفی جامع) از معارف اسلامی تدوین کرد و قریب 50 سال پرچمدار عرصه‌های علمی، فکری و فرهنگی مسلمین گردید. و سرانجام به آنجا رسید که دوست و دشمن زبان به تمجید او گشودند و قلم به تعریف او برگرفتند و او را شیخ( مفید) لقب دادند.
بینش افروزی و دانش آفرینی وی بستری مناسب برای فعالیت بزرگانی چون: علم الهدی، سید رضی و شیخ طوسی فراهم آورد و از زحمات استاد خویش شیخ صدوق بیشترین بهره را برد؛ و به آنجا رسید که( صحیفه‌های سبز مهدوی) عجل الله تعالی فرجه الشریف به افتخار او صادر شد و حضرت ولی عصر(عج) وی را( برادری گرامی و استوار) خواند.
آثار بسیاری از نویسندگان قدیم و جدید و کتب فراوانی که از قرن چهارم هجری تا کنون به زبان‌های عربی و فارسی نگاشته شده، تعداد و نام‌های تالیفات شیخ مفید را ذکر کرده‌اند. ابوالعباس، نجاشی که چون شیخ طوسی از شاگردان برجسته فرزانه عالیقدر مرحوم مفید بوده در کتاب( رجال) خود یکصد و هفتاد و چهار کتاب از استاد خود شیخ مفید را نام می‌برد. شیخ مفید آگاهی گسترده، دقیق و پربار از مذاهب گوناگون داشت. وی سخنان آنان را از آثار و گفتار خودشان به دست می‌آورد و آراء و عقاید شیعی را با ابزاری مناسب عرضه می‌کرد. کتاب( اوائل المقامات) شیخ، بیانگر مهارت و تسلط او بر گفتار عالمان مذاهب و نظرات هر یک از گروه‌های مختلف است.
منبع: شیخ مفید؛ معلم امت/ احمد لقمانی.- قم: بهشت بینش، 1390.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید