۱۳۹۹-۰۹-۱۸

10آذر/ روز مجلس

با انقلاب مشروطیت در تهران و دیگر شهرها، مظفر الدین شاه تسلیم انقلابیون گردید و فرمان تشکیل مجلس شورای ملی را صادر کرد. مجلس اول، با اینکه یکی از بهترین مجاس قانونگذاری ایران بود ولی بخاطر مخالفت‌های محمد علی شاه و ایجاد سستی در عناصر مشروطه گلوله باران و سرانجام تعطیل شد. مجلس دوم، یک سال پس از بسته شدن مجلس اول شروع به کار نمود.

مجلس دوم تا هفتم، میدان مبارزه پارلمانی و سیاسی مدرس و همرزمانش بود که توانستند بسیاری از نقشه‌های استعمار را کشف و نقش بر آب کنند. پس از آن در دوران سلطنت پهلوی‌ها، مجلس شورای ملی و سایر نهادهای مربوط به دخالت و شرکت مردم در امور اجتماعی و سیاسی کشور، به صورت ابزاری نمایشی از سیاست تجدد طلبی توخالی دولت خودکامه درآمد.
پس از انقلاب مجلس شورای ملی به مجلس شورای اسلامی تغییر نام داد. اولین دوره مجلس شورای اسلامی در هفتم خرداد 1359ه‌ش با پیام رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی(ره) شروع به کار نمود. براساس قوانین جمهوری اسلامی ایران مجلس شورای اسلامی محلی برای تدوین نظام ارزشی مورد قبول جمهوری اسلامی ایران و تهیه و تصویب قوانین اسلامی برای کلیه نیازهای جامعه در زمینه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، تبلیغی، انتظامی، اخلاقی و قضایی است.
مجلس شورای اسلامی در تاریخ 23 تیر ماه 1372ه‌ش با تصویب ماده واحده‌ای روز 10 آذر ماه، سالروز شهادت مجتهد مبارز و سیاستمدار متعهد آیت الله سید حسن مدرس را به عنوان روز مجلس نامگذاری کرد.
منبع: روزها و رويدادهاي سال شمسي/ به کوشش موسسه اوج فرهنگ به سرپرستي محمد تقي ملبوبي؛ زير نظر دفتر امور فرهنگي وزارت کار و امور اجتماعي.- قم: برگزيده، ‎۱۳۸۴.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید