۱۳۹۹-۰۹-۱۸

11آذر/ روز جهانی مبارزه با ایدز

عفونت با ویروس نقص ایمنی بدن که به آن اچ آی وی( HIV) گفته می‌شود می‌تواند منجر به سندروم نقص ایمنی اکتسابی یا همان ایدز شود. در طی سال‌های اخیر بیشتر از همه بیماری‌ها، از بیماری ایدز مطلب نوشته شده و بیشتر از همه، درباره آن تحقیق شده است.

دانشمندان عقیده دارند که آچ آی وی از آفریقا منشاء گرفته و در آنجا نوع مشابهی از این ویروس در بعضی از انواع میمون‌ها دیده می‌شود.اچ ای وی باعث آلوده شدن و انهدام تدریجی سلول‌های ایمنی و ضعیف شدن پاسخ این سیستم به عفونت‌ها و سرطان‌ها می‌شود. افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند ممکن است به مدت چندین سال هیچگونه علایمی از بیماری را نشان ندهند یا اینکه ممکن است به طور مکرر دچار عفونت‌های خفیف و طول کشیده شوند.
در حال حاضر، دانشمندان عقیده دارند که اچ آی وی از سه راه تماس با خون آلوده، انجام فعالیت جنسی با یک فرد آلوده به ویروس، تماس بین مادر و جنین یا نوزادش قابل انتقال می‌باشد. در صورت انتقال بیماری، اچ آی وی وارد جریان خون شده و سلول‌هایی که دارنده گیرنده CD4 بر روی سطحشان می‌باشند را آلوده می‌سازد. این سلول‌ها شامل نوعی از کلبول‌های سفید هستند که به آنها لنفوسیت CD4 گفته می‌شود و وظیفه آنها مقابله با عفونت‌ها است. ویروس در سلول فورا تکثیر یافته و باعث انهدام آن می‌شود.
از سال 1995 میلادی با کشف داروهایی که از پیشرفت این بیماری تا حدود زیادی جلوگیری می‌کند از تعداد مرگ و میرهای این بیماری به میزان زیادی در کشورهای پیشرفته کاسته شده است. مشکل ایدز در کشورهای عقب مانده و در حال توسعه جهان بسیار بیشتر از کشورهای پیشرفته می‌باشد، زیرا در این کشورها تعداد مبتلایان به ایدز بسیار بیشتر و امکان دسترسی این بیماران به داروهای جدید به خاطر گرانی آنها وجود ندارد.
منبع: ایدز/ مایکل آدلر؛ ترجمه فرهاد همت خواه.- تهران: عصر کتاب، 1381.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید