۱۳۹۹-۰۹-۱۸

13آذر/ روز جهانی معلولان

سوم دسامبر (مصادف با 12 آذر 1388) روز جهانی معلولان نامگذاری شده است. اعلام این روز از سوی سازمان ملل متحد، برای جلب توجه دولت‌ها و جامعه جهانی به پدیده معلولیت و مشکلات انسان‌های معلول است.

منشور سال 1982 سازمان ملل، روز معلولان را، برخاسته از نیازهای به حق افرادی می‌داند که به رغم داشتن محدودیت‌های حسی و جسمی، به دلیل برخورداری از جوهره‌ی انسانی، باید همچون دیگران، از امکانات رفاهی و اجتماعی برخوردار شوند.
حق بهره مندی از خدمات آموزش و پرورش، بهداشت، مسکن، اشتغال، امکانات تفریحی و ... ، همگی به عنوان موضوعات محوری در قوانین و آیین نامه‌های مربوط به حقوق معلولان به شمار می‌آیند.
معلول به کسی گفته می‌شود که بر اثر نقص جسمی یا ذهنی، به طور مستمر اختلال قابل توجهی در سلامت و کارایی عمومی و یا شئون اجتماعی، اقتصادی و حرفه‌ای او به وجود آید، به طوری که این اختلال، از استقلال فردی، اجتماعی و اقتصادی وی بکاهد.
این گروه، شامل ناشنوایان، نابینایان، معلولین جسمی، حرکتی و ذهنی است. آمار ارائه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی (WHO)، نشان می‌دهد که تا سال 1378، ده درصد از جمعیت جوامع صنعتی و دوازده درصد از جمعیت جوامع رو به توسعه را افراد معلول تشکیل می‌دهند.
در ایران، حدود سه درصد به نوعی دچار معلولیت‌های جسمی جزئی یا کلی هستند. گاهی به علت فقدان امکانات درمانی مناسب، تا پایان عمر، معلولیت همراه این گونه افراد خواهد بود.
 منبع: سایت تبیان

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید