۱۳۹۹-۰۹-۲۵

تحقیقی در راستای اسلامی‌ تر شدن حوزه و دانشگاه

این کتاب در ده فصل تهیه شده است. تمام این فصل‌ها به جز فصل اول که بیشتر به تعاریف اختصاص پیدا کرده، هر کدام به طریقی و از زاویه‌ای (فلسفه، سیاست، جامعه‌شناسی، فقه و کلام) ارتباط مستقیم با شکل‌گیری چرخه نهاد دانش در نظام سیاسی اجتماعی جمهوری اسلامی را مورد توجه قرار داده است و به اساس شکل‌گیری آن اشاره دارد و در عین حال وجه معرفت شناسانه آن بر دیگر وجوه آن غلبه دارد.

فصل اول به تعریف واژه‌هایی چون گفتمان، انواع دانش، انواع رویکرد، دین، دانش مبتنی بر گفتمان و نظام‌های معرفتی حاکم بر جامعه و پاسخی به یک شبهه احتمالی اختصاص دارد. فصل دوم نقدی بر منکران شکل‌گیری چرخه نهاد دانش اسلامی است.
فصل سوم و چهارم به طرح پرسش‌هایی در راستای شکل‌گیری نهاد دانش اسلامی از قرآن و نج البلاغه به عنوان دو منبع اصلی در شکل‌گیری آن می‌پردازد. فصل پنجم نقدی بر برخی از دیدگاه‌های به اصطلاح مدعی دانش اسلامی است. فصل ششم بیانگر ضعف در نداشتن عقبه‌های فکری در شکل‌گیری چرخه و بسط و گسترش دانش اسلامی است.
فصل هفتم بحثی در نقش تعیین کننده کلام در شکل‌گیری چرخه نهاد دانش مدرن دارد و تلاشی در جهت نشان دادن ضعف کلام اسلامی در مقایسه با کلام مسیحی می‌باشد. فصل هشتم روش شناسی شناختی در شکل‌گیری چرخه نهاد دانش اسلامی است. فصل نهم به بحثی در تعیین جایگاه معرفت در پدیدار شدن چرخه نهاد دانش اسلامی اختصاص دارد. در پایان فصل دهم به نتیجه‌گیری از تحقیق اختصاص داده شده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید