۱۳۹۹-۰۹-۲۵

کتب چاپ‌سنگی 190سالۀ کتابخانۀ رضوی رونمایی شد

سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی هم‌زمان با هفتۀ پژوهش و در قالب شصت‌وپنجمین سه‌شنبۀ علمی‌فرهنگی، از قدیمی‌ترین نسخ چاپ‌سنگیِ مصور خود به صورت وبیناری رونمایی کرد.

به گزارش گنجینه رضوی، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در شصت‌وپنجمین برنامه از سه‌شنبه‌های علمی‌فرهنگیِ خود که هم‌زمان با روز پژوهش انجام شد، از قدیمی‌ترین نسخ چاپ‌سنگیِ مصور موجود در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی رونمایی کرد. این مراسم به دلیل محدودیت‌های کرونایی به صورت وبیناری برگزار شد که مجید غلامی جلیسه، محقق، فهرست‌نگار و مصحح نسخ خطی و چاپ‌سنگی وحجت‌الاسلام والمسلمین سیدجلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، سخنرانان ویژۀ این مراسم وبیناری بودند.
کتاب «جامع بهادرخانی» چاپ سال 1250 هجری قمری در کلکته، کتاب «انوار سهیلی» چاپ سال 1261 هجری قمری و «حمله حیدری» چاپ سال 1264 هجری قمری، سه نسخه ای هستند که در این مراسم از آنها رونمایی شد.


کارشناس ارزشیابی و ثبت نسخ خطی آستان قدس رضوی در معرفی این آثار بیان کرد: کتاب «جامع بهادرخانی» به شماره ثبت 2625 قدیمی‌ترین کتاب مصور چاپ سنگی موجود در گنجینه رضوی است. این اثر از تألیفات غلامحسین جونپوری (1790-1869م) است که دایره المعارف مفصلی در علوم ریاضی و نجوم به زبان فارسی است. وی افزود: این کتاب در چاپخانه لیتوگراف کلکته در سال 1250 هجری قمری به خط نستعلیق با ابعاد 33 در 24 سانتی‎متر در 720  صفحه به چاپ رسیده و در سال 1309 به کتابخانه آستان قدس رضوی اهدا شده است.
سیدرضا صداقت‌حسینی به معرفی دیگر اثر رونمایی شده پرداخت و اظهار داشت: «انوار سهیلی» ملاحسین کاشفی از نویسندگان عصر صفوی، دیگر اثر مصور چاپ‌سنگی قدیمی است که به زبان فارسی و در سال 1261 هجری قمری به اهتمام عباس‌علی در چاپخانه معتمدالدوله به چاپ رسیده است.


وی اضافه کرد: این کتاب به خط نستعلیق محمدباقرخوانساری در چهارده باب تألیف شده که «اجتناب از استماع قول ساعی و نمام»، «سزایافتن بدکاران»، «منافع موافق دوستان»، «ملاحظه‌کردن احوال دشمنان»، «درمضرت غافل شدن» برخی از ابواب آن است و به شماره 9651 به ثبت رسیده است.
صداقت‌حسینی در ادامه، درخصوص «حمله حیدری» نیز تصریح کرد: این کتاب از تألیفات ملابمانعلی راجی کرمانی از شاعران پارسی گوی سده دوازدهم و سیزدهم هجری قمری است. وی گفت: منظومه حمله حیدری در تبیین تاریخ صدر اسلام، زندگانی حضرت محمد(ص)، حضرت علی(ع) و نبردهای ایشان و واقعه کربلا است. این کتاب به زبان فارسی و به شماره ثبت 24313 است که توسط علی‌اصغر تفرشی به خط نستعلیق در 414 صفحه کتابت شده و در سال 1264 هجری قمری به چاپ رسیده است.

گفتنی است، دسترسی به متن کامل این آثار از طریق کتابخانۀ دیجیتال آستان قدس رضوی به آدرس digital.aqr.ir امکان‌پذیر است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید