۱۳۹۹-۰۹-۲۵

17 آذر/ روز جهانی هواپیمائی

17 آذر ماه مصادف با 7 دسامبر سالروز امضای کنوانسیون بین‌المللی هواپیمایی در سال 1944 است که متعاقب امضای این کنوانسیون، سازمان جهانی هواپیمایی کشوری تأسیس شد. به این دلیل مجمع عمومی این سازمان در سال 1992، طی قطعنامه‌ای این روز را به عنوان روز جهانی هواپیمایی کشوری تصویب و اعلام کرد که از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز به صورت رسمی این روز مورد تأیید قرار گرفته است.

پرواز بر فراز آسمان، یكی از كهن ترین و دیرینه ترین آرزوهای بشر، كه چندین قرن ذهن انسان‌ها را به خویش معطوف كرده بود، در اواخر قرن نوزدهم به حقیقت نزدیک شد. اولین تفكر و تلاش برای ساخت هواپیما به قرن شانزدهم میلادی بازمی گردد وقتی لئوناردو داوینچی نقاش و دانشمند ایتالیایی، موفق به ساخت دستگاه كوچكی، مركب از دو بال، یک بدنه و یک سكان شد و آن را از مكان مرتفعی به پائین رها كرد كه پس از طی مسیری به آرامی روی زمین نشست.
در 1678میلادی، بینه فرانسوی با تعقیب فكر دئاوینچی، دستگاهی ساخت كه بال‌هایش توسط انسان حركت می كرد اما او نتواست با این دستگاه پرواز كند. همچنین در 1784 میلادی یك فرانسوی دیگر به نام بین ونو دستگاهی با بال‌هایی شبیه پروانه ساخت كه می توانست مدت زیادی در هوا بماند و سقوط نكند.
اتولیلین‌تال آلمانی در سال 1891 میلادی با هواپیمایی بی‌موتور، موفق شد در آسمان پرواز كند و رویای پرواز انسان را به ثمر برساند. سپس برادرن رایت در قرن بیستم موفق شدند با هواپیمایی موتوردار بر فراز آسمان به حركت درآیند، آنها توانستند در 17 دسامبر 1903 میلادی موفق به ثبت اولین پرواز كنترل‌ شده با هواپیمای یک موتوره، در تاریخ شدند تا آن كه كورتیس، اهل آمریكا در سال 1908 اختراع برادران رایت را تكمیل و با قراردادن چند چرخ كوچک در زیر هواپیما مسئله فرود آمدن و برخاستن این وسیله را برطرف كرد.
 در حال حاضر با آنكه بیش از 100 سال از پرواز برادران رایت در آسمان می گذرد و پیشرفت و تحول چشمگیری در صنعت هواپیمایی صورت گرفته ولی هنوز هم بسیاری از هواپیماهای جهان بر اصول همان اختراع برادران رایت ساخته می شوند.
با پیشرفت و تحول صنعت هواپیمایی نیاز به هماهنگ‌سازی استانداردهای بین‌المللی پرواز، مدیریت خطوط هوایی، انسجام و یكپارچگی این صنعت در سراسر جهان احساس شد، بدین منظور در هفتم دسامبر 1944 در ضمن تنظیم و امضا پیمان حمل و نقل هوایی معروف به پیمان شیكاگو، سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی با نام اختصاری "ایكائو" پایه گذاری و به صورت رسمی در ششم می 1947 آغاز به فعالیت كرد، از آن زمان تاكنون ایكائو با تدوین استانداردها و مقررات لازم، به اعضای خود كمک كرده است تا علاوه بر داشتن پروازهایی امن و ایمن، حفاظت از محیط زیست را در زمره اهداف خود قرار دهند.
این سازمان، با 33 عضو، نهاد تخصصی سازمان ملل متحد محسوب می شود كه ساختمان دائمی آن در مونترال كاناداست و براساس كنوانسیون شیكاگو شكل گرفت و شورای ایكائو نهاد اصلی تصمیم‌گیری این سازمان به شمار می آید.
منبع: سایت بیتوته

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید