۱۳۹۹-۰۹-۲۵

19آذر/ تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی به فرمان حضرت امام خمینی (ره) (1363ه.ش)

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گروهک‏های مختلف، دانشگاه‏‌ها و مدارس کشور را عرصه تاخت و تاز خود ساخته و روند تحصیل و تدریس را مختل کرده بودند. بسیاری از استادان منحرف، به کار مشغول بودند و هیچ تغییر بنیادی در برنامه و شیوه تدریس و تربیت و اهداف آن‌ها رخ نداده بود.

در نتیجه، دانشگاه‏های سراسر کشور برای مدتی تعطیل شد. پس از تعطیلی دانشگاه‏‌ها، به ‏‌منظور سامان‏‌دهی به امور فرهنگی مدارس و دانشگاه‏‌ها، به فرمان امام خمینی (ره)، اولین ترکیب شورای انقلاب فرهنگی تحت عنوان ستاد انقلاب فرهنگی شکل گرفت .با تشکیل این ستاد، علی‏‌رغم کارشکنی‏های برخی اشخاص و گروه‏های سیاسی، حضرت امام (ره) در سال ۱۳۶۰ش، از ستاد خواستند که در باز شدن دانشگاه‏‌ها تسریع نماید.
با بازگشایی دانشگاه‏‌ها، ضرورت توسعه و تعمیق کار این ستاد ایجاب کرد که در تاریخ نوزدهم آذرماه سال ۱۳۶۴ هجری شمسی، امام (ره)، رؤسای سه قوه و تعداد دیگری از اندیشمندان فرهنگی کشور را به اعضای آن بیفزایند. گسترش و نفوذ فرهنگ اسلامی در شئون جامعه، تزکیه محیط‏‌های علمی و فرهنگی از افکار مادی، تحول دانشگاه‏‌ها و مدارس و مراکز فرهنگی و هنری براساس فرهنگ صحیح اسلامی، حفظ و احیاء و معرفی آثار اسلامی و ملی از جمله اهداف این شور است. هم‏‌چنین؛ تدوین اصول سیاست فرهنگی نظام جمهوی اسلامی و تعیین اهداف و جهت‏گیری برنامه‏های فرهنگی، آموزشی و علمی، تعیین مراجع برای طرح و تدوین برنامه‏های فرهنگی و علمی، تدوین ضوابط برای گزینش استادان و معلمان دانشگاه‏‌ها و نظارت بر امور کتاب‏های درسی و... از جمله وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌‏باشند.

منبع: سایت تبیان

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید