۱۳۹۹-۰۹-۲۵

20 آذر/شهادت آیت الله دستغیب سومین شهید محراب به دست منافقان (1360ش)

شهید آیه الله عبدالحسین دستغیب در عاشورای 1332 ه.ق در شیراز متولد شد. پدر ایشان مرحوم سید محمد تقی دستغیب و فرزند میرزا هدایت الله خان مرجع بزرگ می‌باشند. فامیل دستغیب خیلی کهنه و ریشه‌دار و 80 سال سابقه تاریخی دارد، یعنی از علما و بزرگان و حکما بوده‌اند.

در موقوفات همه نام اینها محفوظ است و نصب شریف این مرد با 32 واسطه به حضرت سجاد(ع) می‌رسد. ایشان در اوائل کودکی نزد پدرش مشغول تحصیل می‌شود. در 12 سالگی پدر بزرگوارش را از دست می‌دهد و بعد از آن سرپرستی دو برادر و سه خواهر و مادرش به ایشان واگذار می‌شود. ایشان در مسجد باقر خان در محلی که پدرشان اقامه جماعت می‌کرد، امام جماعت بودند و به تمام معنی به طور جدی در تحصیلات کوشا بودند. بعد از آن چند سالی به نجف رفتند و در خدمت بزرگان و مراجعی مانند مرحوم شیخ محمد کاظم شیرازی، آقا ضیاء عراقی و سید ابوالحسن اصفهانی درس خواندند. بعد از آن به شیراز برگشتند. ایشان ضمن تحصیل، تدریس هم می‌کردند یعنی کتاب‌هایی را که خوانده بودند همانها را درس می‌دادند. ایشان به گسترش مسجد جامع شیراز پرداختند و همچنین به دلیل وخیم بودن وضع روحانیت شیراز، مدرسه حکیم را تجدید بنا نمودند و مردم را برای طلبه شدن تشویق نمودند.
شهید دستغیب  مدرسه قوام و مدرسه هاشمیه که در زمان طاغوت اشغال شده بود و از طلبه خالی شده بود، آنها را گرفتند و طلبه نشین کردند. ایشان همچنین یک مسجد، حسینیه، چند منزل برای طلاب، چند منزل برای مستضعفین و موسسات خیریه فراوانی را ایجاد نمودند.
مبارزات ایشان با حکومت پهلوی از همان ابتدا آغاز شد. حکومت پهلوی سعی در خراب کردن عقاید داشت و می‌خواست بین مردم و مساجد جدایی بیندازد. اما شهید دستغیب تلاش نمودند، همانطور که به درس اهمیت می‌دهند؛  به مجلس وعظ هم اهمیت بدهند. ایشان تلاش نمودند در مجالس وعظ و سخنرانی زنان هم حضور داشته باشند. سال 41 که مبارزات امام خمینی(ره) شروع شد ایشان هم به فعالیت‌های سیاسی پرداختند. بعد از پیروزی انقلاب، امام خمینی(ره) ماموریت امام جمعه شیراز را به ایشان محول کردند.
شهید دستغیب در ظهر20آذر سال 1360 هنگامی که به سوی محراب نماز جمعه می‌رفتند، ناگهان بدست عمال آمریکا و منافقین ضد خلق به همراه یاران باوفایش شربت شهادت نوشیدند و با خون خود حقانیت اسلام را امضاء نمودند. از این شهید بزرگوار چندین کتاب به چاپ رسیده است که می‌توان از گناهان کبیره، قلب سلیم، داستان‌های شگفت، تفسیر سوره توحید و ... نام برد.
منبع: يادواره شهيد محراب و يارانش/ تهيه و تنظيم از منطقه ‎۹ سپاه پاسداران انقلاب اسلامي.- سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، ‎۱۳۶۰.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید