۱۳۹۹-۰۹-۲۷

23آذر/ حمله مزدوران رژیم شاه پهلوی به بیمارستان امام رضا (ع) در مشهد (1357-ش)

با فرا رسیدن محرم سال 1357ش و اوج‏گیری نهضت اسلامی و در زمانی كه راهپیمایی‏های میلیونی و سراسری مردم، تمام كشور را فراگرفته بود، طرفداران رژیم شاهنشاهی با حمایت چماقداران و عوامل مزدور ساواك در بسیاری از شهرها به مقابله با مردم پرداختند.

این حركات به ویژه بعد از تظاهرات میلیونی تاسوعا و عاشورای حسینی آن سال نمودِ بیشتری پیدا كرد. در 23 آذر 1357، عوامل ساواك با حمایت نیروهای نظامی، وارد بیمارستان امام رضا(ع) در شهر مشهد مقدس شدند. آنان در ابتدا با سرنیزه و چماق، به اتومبیل‏های پزشكان بیمارستان آسیب وارد كرده، سپس با تیراندازی وارد بخش اصلی بیمارستان شدند.
 آنها بدون توجه به بیماران بستری، هرچه را در سر راه خود دیدند شكستند كه در جریان این حمله تعدادی از بیماران نیز از ترس دچار حمله قلبی شدند. همچنین در این حمله دو كودك از شدت جراحات جان سپردند و هجده نوزاد نیز زخمی شدند.
با انتشار این خبر، مردم مشهد خود را به بیمارستان رساندند و زد و خورد بین مردم و نیروهای ساواكی آغاز شد. پس از این حمله، اعضای نظام پزشكی در محكومیت این تهاجم، ضمن انتشار اعلامیه‏ای، تعطیلی كلیه بیمارستان‏های شخصی و مطب را اعلام نموده و در محل بیمارستان تحصّن كردند.
منبع: سایت تبیان

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید