۱۳۹۹-۰۹-۲۷

کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی به مشترکان کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی پیوستند

در آخرین روز از هفتۀ پژوهش، از اشتراک کتابخانۀ دیجیتال آستان قدس رضوی، به عنوان بزرگترین کتابخانۀ دیجیتال کشور، برای کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با حضور مدیران دو نهاد رونمایی شد. طی این حرکت، پژوهشگران از طریق کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی نیز به منابع دیجیتال کتابخانۀ رضوی دسترسی خواهند داشت.

به گزارش گنجینۀ رضوی، همزمان با هفته پژوهش و فناوری و در راستای کمک به پژوهشگران و دسترس‌پذیر کردن منابع، طی نشست تخصصی با عنوان «از پژوهش تا عمل» با حضور رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در خراسان رضوی، از اشتراک کتابخانه دیجیتال آستان قدس برای 27 کتابخانه عمومی نهاد در خراسان رضوی رونمایی شد.
با ایجاد این اشتراک، دسترسی کتابخانه‌های مذکور به برخی از پایگاه‌های کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی از قبیل پایگاه‌های کتاب‌های الکترونیکی فارسی و عربی، کتاب‌های الکترونیکی لاتین، مقالات الکترونیکی فارسی و عربی، مقالات الکترونیکی لاتین، پایان‌نامه‌های الکترونیکی لاتین و پایان‌نامه‌های الکترونیکی عربی فراهم شد.


رئیس بخش سازماندهی و توسعه منابع دیجیتال کتابخانۀ آستان قدس رضوی در این خصوص توضیح داد: منابع موجود در حوزه‌های مختلف دانش بشری است که طی سال‌های مختلف در جهان چاپ شده است که بسیاری از آنها تولیدات سال‌های اخیر است. وی تأکید کرد: اغلب این منابع دیجیتال‌برن است؛ یعنی فایل اصلی تولید شدۀ ناشر است و اسکن نسخه فیزیکی نیست.
مهدی کریمی افزود: از ویژگی‌های پایگاه‌های مذکور، جستجو، مرور، تورق، بزرگنمایی صفحات، افزودن به علاقه‌مندی‌ها و ثبت نظر در خصوص منبع مدنظر است.


وی ادامه داد: در حال حاضر 700هزار منبع در 6 پایگاه اشتراکی موجود است که منابع به صورت روزانه در حال افزایش است.
کریمی به عناوین کتابخانه‌هایی که این امکان در آنها فراهم شده است اشاره کرد و گفت: اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی، کتابخانه‌های امام حسن عسکری علیه‌السلام، حضرت باقرالعلوم علیه‌السلام، ثارالله، دکتر شریعتی، دهخدا، رضوی، شهید باهنر، شهید رجائی، شهید مدرس، شهید مطهری، شهید مفتح، شهید نواب صفوی، علامه طباطبایی، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، غدیر، شهید ابوطالب اطهر، فردوسی، خواجه عبدالله انصاری، فرزانه جامع، قائمیه عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، هجرت، دکتر عباس حری، شهدای مدافع حرم و 9 دی جزء مراکزی هستند که اشتراک کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی برای آنها فراهم شده است.
وی خاطرنشان کرد: در آیندۀ نزدیک اشتراک کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی برای سایر کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی نیز فراهم خواهد شد که با این حرکت، این تعداد به 130 کتابخانه خواهد رسید.


کریمی اضافه کرد: پیش از این 27 کتابخانه، کتابخانه‌های مرکزی امام خمینی مشهد و کتابخانه شهید رجائی بجستان از نخستین مجموعه کتابخانه‌های عمومی نهاد در استان خراسان رضوی بودند که این اشتراک برای آنها فراهم شد و این درحالی است که تاکنون بالغ بر یکصد کتابخانه و مرکز اطلاع‌رسانی کشور مشترک کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی هستند.
همچنین در پایان این مراسم از پنج تن از پژوهشگرانی که به ارائۀ مقاله پرداختند، تقدیر شد.


گفتنی است، پژوهشگران و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به نشانی digital.aqr.ir در کتابخانه‌های مشترک، از منابع پایگاه‌های اشتراکی کتابخانه دیجیتال رضوی استفاده کنند.
لازم به ذکر است، کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی با مجموعه‌ای بالغ بر 140میلیون منبع دیجیتال، یکی از بزرگترین کتابخانه‌های دیجیتال کشور و منطقه به شمار می‌رود که دسترسی به منابع آن به شکل‌های مختلف از قبیل دسترسی آزاد و جهانی از طریق وب، دسترسی در ایستگاه‌های مطالعه دیجیتال در مناطق مختلف کشور و اشتراک سازمانی کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی فراهم شده است.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید