۱۳۹۹-۱۰-۱۶

رونمایی آستان قدس رضوی از نسخۀ خطی 500 سالۀ خواجوی کرمانی

هم‌زمان با روز بزرگداشت خواجوی کرمانی و در ایام سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی در شصت‌وهشتمین سه‌شنبۀ علمی فرهنگیِ خود از نسخۀ خطی «خمسه»، اثر این شاعر پرآوازۀ کرمانی به صورت وبیناری رونمایی کرد.

به گزارش گنجینه رضوی، هم‌زمان با ایام شهادت سردار سلیمانی و در روز بزرگداشت خواجوی کرمانی شاعر قرن هشتم، شصت‌وهشتمین سه‌شنبه علمی فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به رونمایی از اثر خطی نفیس این شاعر همشهری حاج قاسم سلیمانی اختصاص یافت.
در این مراسم که به صورت وبیناری برگزار شد، از نسخۀ خطی «خمسه» خواجو، یکی از یازده اثر خطی خواجوی کرمانی موجود در مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی رونمایی شد. کارشناس نسخ خطی کتابخانۀ آستان قدس رضوی در این خصوص توضیح داد: یازده نسخه خطی از آثار خواجوی کرمانی با عناوین «دیوان»، «گل و نوروز»، «روضةُ الانوار»، «همای و همایون»، «ساقی‌نامه» و «خمسه» در این مرکز نگهداری می‌شود که نسخۀ رونمایی‌شده قدیمی‌ترینِ این مجموعه است.


سیدرضا صداقت‌حسینی اثر رونمایی شده را دومین نسخه از جهت تاریخ کتابت در ایران دانست و اظهار داشت: این نسخه در سال 965 هجری قمری توسط حسنِ محمّدشریفِ کاتب شیرازی به خط نستعلیق خوش کتابت شده است. وی افزود: این اثر دارای سه مجلس تصویر هنری و مشتمل بر پنج مثنوی است که گوهرنامه‎، کمال‎نامه و گل و نوروز از آن جمله است.
صداقت‌حسینی تذهیب این اثر را متعلق به دورۀ صفویه دانست و گفت: کتاب حاضر با شمارۀ 53410 در گنجینۀ نسخ خطی آستان قدس رضوی به ثبت رسیده است.


همچنین دکتر محمدرضا صرفی، استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید باهنر کرمان از سخنرانان این مراسم وبیناری بود. وی اشعار خواجوی کرمانی را مملو از اندیشه های شیعی خواند و گفت: قدیمی‌ترین نسخه تاریخ‌دار از این شاعر کرمانی متعلق به سال ۷۵۰ هجری است که تاریخ وفات خواجو هم همین سال است. وی نسخۀ رونمایی شده را از جهت ادبی و هنری قابل توجه دانست.


علیرضا هاشمی‎نژاد، عضو پژوهشکدۀ فرهنگ اسلام و ایران دانشگاه شهید باهنر کرمان از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی این نسخه را یک از نسخ نفیس خواجو عنوان کرد و اظهار داشت: از خمسه تنها چند نسخۀ مهم داریم که یکی با تاریخ کتابت 830 قمری در استانبول و دیگری به کتابت 924 قمری در لندن نگهداری می‌شود و نسخۀ آستان قدس رضوی نیز یکی از مهم ترین این نسخ است.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید