۱۳۹۹-۱۰-۲۱

17دی/ اجرای طرح استعماری حذف حجاب به دست رضا خان ( 1314ش)

رضا شاه فکر تجددگرایی را از اوایل سلطنت خود، در سر می‌پروراند. متحد الشکل کردن لباس در سال 1307، ماجرای حضور خانواده پهلوی در حرم حضرت معصومه(س)، مخالفت مرحوم شیخ محمد تقی بافق در سال 1306 و نوع پوشش اعضای خانواده شاه و دیگر اقدامات او همه موید این واقعیت است؛ ولی سفر ترکیه این باور را تقویت کرد.

از این به بعد و در شرایطی که شاه آماده می‌شد تا با برداشتن حجاب زنان دربار، ملکه و دخترانش، آنان را با قافله تمدن غربی همراه سازد و از حرم خود وسیله‌ای برای تعمیم فرهنگ تشبه به غرب در جامعه ایران بسازد، جریان اجبار به کشف حجاب در تهران و شهرها ادامه یافت. در مقابل اجرای این سیاست بود که سرانجام واقعه خونین مسجد گوهرشاد به وجود آمد. رهبری کشتار خونین حرم حضرت رضا(ع) را سرلشکر مطبوعی به عهده داشت.
با انتشار خبر قیام گوهرشاد، مقدمات اعتراض اجتماعی وسیعی فراهم شده بود، اما فقدان رهبری منسجم و نیز خشونت شدید عوامل شاه باعث شد رضا شاه برای اجرای خشونت بار کشف حجاب اقدام نماید. مقدمات امر به گونه‌ای فراهم شد که در روز هفدهم دی ماه 1314 در عمارت دانشسرای عالی تهران، با حضور شاه مراسمی برای اعطای دیپلم به فارغ التحصیلان برگزار گردید و در این مراسم روسای مدارس، همسران صاحب منصبان عالی رتبه و همسر و دختران شاه بدون حجاب ظاهر شدند و این روز به نام روز آزادی زن و کشف حجاب نامگذاری شد.
حداقل نتیجه سیاست نابخردانه کشف حجاب، گذشته از متزلزل ساختن ارزش‌های خودی و مقدمه‌سازی برای تسلط بر پست‌ترین بخش‌های فرهنگی غربی، این بود که جامعه مذهبی ایران وقتی خود را در مقابل سوادآموزی به قیمت برهنگی نوامیس خود دید، راه تحصیل را بر فرزندان خود بست و به این ترتیب  بر روند رشد تحصیلی کشور ضربه وارد شد.
منبع: واقعه کشف حجاب، اسناد منتشر نشده از واقعه کشف حجاب در عصر رضاخان/ به اهتمام مرتضي جعفري، صغري اسماعيل‌زاده، معصومه فرشچي.- تهران: سازمان مدارک فرهنگي انقلاب اسلامي، موسسه پژوهش و مطالعات فرهنگي، ‎۱۳۷۱.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید