۱۳۹۹-۱۰-۲۹

29دی/ روز غزه

تقویم سال 90 دربرگیرنده تغییرات مختلفی است که در آن میان می توان به گنجانده شدن روز غزه، روز مبارزه با استعمار انگلیس، روز بصیریت و میثاق امت با ولایت، روز بسیج اساتید، روز هنر انقلاب اسلامی و روز مقاومت و پایداری و گنجانده شدن چند مناسبت در ضمیمه تقویم رسمی کشور اشاره کرد.

صهیونیست در فکر خریدن فلسطین بود. فلسطین چیزی بود که باید خریداری می‌شد، اگر هم فروشی نبود، باید با زور غصب می‌شد. در مکانی، نه بسیار دور از اینجا، در سرزمینی به نام غزه، در فلسطین، در خاورمیانه، ارتش اسرائیل همچنان مارش مرگ و نابودی می‌زند. اسرائیل در جنگ علیه غزه به شیوه‌ی کلاسیک گام برداشته است: ابتدا بمباران سنگین جهت انهدام نقاط نظامی استراتژیک و تخفیف بازیابی قوای مقاومت؛ بعد کنترل شدید اطلاعات.
به استناد تصاویر خبری، نقاط استراتژیکی که توسط نیروهای هوایی اسرائیل هدف قرار گرفتند، خانه‌ها، آلونک‌ها و بناهای شهری بودند و در این میان هیچ زاغه‌ی مهمات، سربازخانه، فرودگاه نظامی و توپخانه‌ای مشاهده نشد. درآن خانه‌ها و ساختمان‌ها مردان، زنان، کودکان و افراد مسن- نه سربازها- زندگی می‌کردند.
تعدادی از دولت‌های جهان نسبت به این تهاجم آشکار موضع بی‌تفاوتی را در پیش گرفته‌اند و حامیان اسرائیل هم آن را تحسین می‌کنند. در این میان سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی درباره‌ی این موضوع ناکارآمدی از خود نشان می‌دهند.
ماشین جنگی اسرائیل از سوی ایالات متحده آمریکا پشتیبانی و تقویت می‌گردد. در جنگ کنونی علیه غزه، به هیچ وجه نه از خود گذشتگی ایالات متحده برای تامین امنیت اسرائیل و نه تلاش اسرائیل برای وارد کردن بیشترین آسیب به شهروندان فلسطینی تغییر نکرده است.
پس از 27 دسامبر، غزه و 5/1 میلیون نفر از مردم آن شاهد حملات سهمگین نظامی اسرائیلی، با حمایت و تحریک دولت آمریکا بودند. اسرائیل همچنان به محاصره‌ی زمینی و دریایی ادامه می‌دهد و با مجازات طرفداران حماس، هدف بیهوده‌ی خود را برای نابودی آن و گروه‌های مقاومت مصرانه دنبال می‌کند.
از ژانویه‌ی 2006، اسرائیل برای توقف فعالیت‌های مجرمانه‌اش با حمایت آمریکا در سرزمین‌های اشغالی، غزه و کرانه‌ی باختری، محاصره‌ی اقتصادی شدید در غزه، در پیش گرفته است.
منبع:
1- جنگ بيست و دو روزه/ نويسندگان: نوآم چامسکي... [و ديگران]؛ ترجمه: زهرا مرادي نسب؛ زيرنظر گروه مطالعات انديشه‌ورزان.- تهران: خرسندي، ‎۱۳۸۹.
2- سایت تبیان

برچسب ها:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید