۱۳۹۹-۱۱-۱۳

تاریخچه جشن میلاد فاطمی در حرم رضوی به روایت اسناد

مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مجموعه‌ای از اسناد تاریخی برگزاری جشن میلاد حضرت زهرا(س) در حرم مطهر رضوی را در اختیار دارد که برخی از آنها با بیش از یکصد سال قدمت، به دورۀ قاجار می‌رسد.

به گزارش گنجینۀ ‌رضوی، کارشناس اطلاع‌رسانی و ارائه خدمات مرکز اسناد آستان قدس رضوی از وجود مجموعه‌ای از اسناد برگزاری جشن میلاد حضرت صدیقۀ طاهره(س) در حرم مطهر رضوی، در این مرکز خبر داد.
کاظم جهانگیری در این باره گفت: اسناد این مجموعه در موضوعات مختلفی همچون تهیه لوازم و ملزومات برگزاری جشن، دستور چراغانی حرم مطهر، توزیع شیرینی، پذیرایی از مهمانان ویژه و مواردی از این دست است.


وی به قدیمی‌ترین این اسناد اشاره کرد و گفت: دستور متولی‌باشی آستان قدس در مفروش‌کردن دارالضیافه برای حضور والی خراسان و کارکنان آستان قدس برای برگزاری مراسم جشن میلاد در تاریخ جمادی الثانی 1331 قمری و همچنین دستور ظهیرالإسلام، متولی‌باشی آستان قدس رضوی به خازن‌التولیه مبنی بر تهیۀ ابزار و لوازم جهت برگزاری مجلس سلام در ایوان طلا (نادری) به مناسبت سالروز میلاد حضرت زهرا(س) در تاریخ 18 جمادی‌الثانی 1334 قمری موضوع دو برگ از قدیمی‌ترین این اسناد است.
گفتنی است که مرکز اسناد آستان قدس رضوی، با بیش از 13میلیون و 500هزار برگ سند تاریخی در موضوعات مختلف، یکی از غنی‌ترین مراکز اسنادی کشور و همچنین تنها دارندۀ اسناد آستان قدس رضوی است.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید