۱۳۹۹-۱۱-۱۹

قرآن و حقوق مالی اهل بیت علیهم السلام

معرفی کتاب: کتاب « قرآن و حقوق مالی اهل بیت علیهم السلام» درصدد بازکاوی علمی یکی از حقوق الهی آن بزرگواران علیهم السلام به خواست و استعانت خدای دانا و توانا برآمده است و آن حق مالی حضرات معصومین علیهم السلام است که در آیات شریفه و روایات مفسر آن به صراحت بیان گردیده است.

کتاب حاضر در 6 فصل سازمان و سامان پیدا کرده است:
فصل اول با عنوان « مباحث مقدماتی» ، مفاهیم و تعاریف، مبادی ورود در مباحث و مسائل آینده روشن و بیان شده است. فصل دوم با عنوان « جایگاه شخصیت حقیقی- حقوقی اهل بیت (ع) و حقوق مالی آنان در آیات و روایات» در 3 گفتار با زیر مجموعه ی آن صورت بسته است.
 فصل سوم نوشتار با عنوان « انفال حق مالی/ الهی اهل بیت (ع) از نظرگاه فقها و مفسرین» به مسئله ی بازکاوی حقوق مالی اهل بیت (ع) از نظر فقها و مفسرینی چون شیخ طوسی، محقق حلی و شیخ مفید پرداخته است.
 در فصل چهارم با عنوان « « حقوق مالی اهل بیت (ع)؛ مالکیت شخصی و حقیقی یا حقوقی و شأنی» به یکی از مسائل مهم و مورد اختلاف نظری یعنی حقیقی یا حقوقی بودن منابع مالی اهل بیت علیهم السلام اشاره دارد و نظریه ی تفسیری و فقهی عالمان امامیه را بازخوانی و تفسیر و تحلیل نموده است.
 در فصل پنجم با عنوان « حق مالی/ الهی همیشگی اهل بیت علیهم السلام»، به مسئله خمس به عنوان حق الهی و همیشگی برگزیدگان از خاندان رسالت می پردازد.
 در فصل ششم و پایانی با عنوان « فیئ؛ حق و منبع مالی/ الهی اهل بیت برگزیده رسول خدا (ص)» به یکی از مصادیق معنایی انفال یعنی فیء اشاره و پرداخته شده است.
کتاب « قرآن و حقوق مالی اهل بیت علیهم السلام» درصدد یادکرد آرای مفسران جامعه ی اهل تسنن نبوده است ولی در پاره ای از موارد برای روشن شدن بهتر مسئله، اشاراتی کوتاه و گذرا به دیدگاه اندیشمندان اهل سنت شده است.
در بخش پایانی کتاب، علاوه بر فهرست منابع، نمایه ی آیات ، روایات و اسامی را مشاهده می کنیم.  

برچسب ها:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید