۱۳۹۹-۱۱-۱۹

از پیک دانش تا افزایش 2 و نیم برابری وقف در نشست خبری رئیس سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی

به گزارش گنجینه رضوی، هم‌زمان با دهۀ فجر، رئیس و مدیران ارشد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در نشست خبری با اصحاب رسانه به تشریح برنامه‌های خود در سال آینده و همچنین اعلام دستاوردهای این سازمان پرداختند.

افزوده شدن 9هزار متر مربع به فضای مخازن کتابخانۀ آستان قدس رضوی، اهدای 20هزار جلد کتاب از سوی آستان قدس به مراکز فرهنگی کشور در دهۀ فجر، افتتاح دو کتابخانۀ جدید در مشهد، آغاز طرح پیک دانش و وقف با ارزش بیش از 13میلیارد تومان به این سازمان، عناوین برخی از این مطالب است.


افزایش 2 و نیم برابری وقف در یک سال
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدجلال حسینی در این مراسم از وقف، نذر و اهدای بیش از 826 هزار منبع مختلف در سال 99 به این سازمان خبر داد که این رقم از نظر تعداد، افزایش 2 و نیم برابری را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. وی با بیان اینکه این اقلام موارد متنوعی چون، نسخ خطی، چاپ‌سنگی، کتاب چاپی، سند، اشیاء موزه‌ای و منبع دیجیتال را شامل می‌شود، ارزش ریالی آن را بالغ بر 136 میلیارد ریال برآورد کرد.


طرح پیک دانش؛ طرحی جدید در ایام کرونا
حسینی در این مراسم از آغاز به کار طرح پیک دانش از 22 بهمن خبر داد و گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا، سازمان کتابخانه‌های آستان به منظور تکریم محققان و تسهیل خدمات به اعضای کتابخانه به راه‌اندازی پیک دانش اقدام کرده است. وی افزود: با عضویت در این طرح، اعضا می‌توانند با سفارش کتاب به صورت تلفنی یا از طریق شبکه‌های اجتماعی کتاب‌های مورد تقاضا را در منزل و بدون مراجعه حضوری، دریافت کنند.


خدمات امانت دیجیتال منابع
او همچنین از رونمایی از ابتکار کتابخانۀدیجیتال آستان قدس رضوی با توجه به شرایط کرونایی و با عنوان «امانت دیجیتال» سخن گفت و اظهار داشت: در این طرح، بیش از 10هزار کتاب چاپی فارسی و عربی که دارای مشکل کپی رایت بوده و امکان ارائه از طریق وب به صورت دسترسی آزاد برای آنها مقدور نبود، نسخه دیجیتال آنها از طریق سامانه کتابخانه دیجیتال آستان قدس به صورت امانت واگذار می‌شود و این خدمت در حال گسترش بیشتر و بهینه‌سازی است.


توسعه 9هزار متری مخازن کتابخانۀ رضوی
حسینی از افتتاح مخازن 9هزار متری کتابخانۀ مرکزی در آیندۀ نزدیک خبر داد و گفت: با توجه به حجم زیاد منابع، مخازن جدید سازمان در کتابخانه مرکزی به مساحت حدود 9هزار متر مربع مطابق با استانداردهای روز ساخته شده که هم اکنون در حال تجهیز و آزمایش سیستم‌های آن هستیم و درحال حاضر حدود 500هزار منبع به این مخازن منتقل شده است.

اهدای کتاب به ایران
رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی همچنین از اهدای 20هزار کتاب از سوی آستان قدس رضوی به 12مرکز علمی فرهنگی کشور هم‌زمان با دهۀ فجر خبر داد و گفت: 15هزار نسخه از این آثار به نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی اهدا شده است که برای روزآمدسازی 62 کتابخانۀ این استان صرف می‌شود. 
وی تأکید کرد: کتابخانه سیار آستان قدس رضوی تاکنون 252هزار نسخه به بیش از 520 مرکز از طریق اهدا یا امانت بلند مدت ارائه کرده است که در سال 99 با توجه به شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ایجاد شده، این رقم حدود 52هزار نسخه بوده که به 23 سازمان و نهاد فرهنگی اهدا یا امانت بلند مدت داده شده است.


افتتاح دو کتابخانۀجدید؛ هم‌زمان با دهه فجر
حسینی در ادامۀ این مراسم از افتتاح دو کتابخانۀ جدید در سطح شهر مشهد در روزهای آتی خبر داد و گفت: با افتتاح این کتابخانه‌ها در منطقۀ شهرک رضویه و بلوار نامجو تعداد کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی در کشور به 58 عدد می‌رسد.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید