۱۳۹۹-۱۱-۱۹

موزه‌های آستان قدس رضوی، در آستانۀ امضای تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی

در نشست خبری امروز معاون موزه‌های آستان قدس رضوی از تبادل پیش‌نویس تفاهم‌نامه با موزه‌های بزرگ دنیا خبر داده شد.

به گزارش گنجینه رضوی، معاون موزه‌های آستان قدس رضوی در نشست خبری امروز خود با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک با مراکزی چون شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم)؛ معاونت وزارت ميراث فرهنگي،گردشگري و صنايع دستي كشور؛ پژوهشگاه ميراث فرهنگي،گردشگري و صنايع دستي كشور و اداره كل ميراث فرهنگي،گردشگري و صنايع دستي خراسان رضوی از تبادل پیش‌نویس تفاهم‌نامه با موزه‌هاي بزرگ خارج از کشور همچون آرمیتاژ روسیه، هنر اسلامي قطر، برلين و لوور فرانسه خبر داد.


مهدی قیصری‌نیک همچنین از انجام فرایند ثبت 20 اثر موزه‌ای در حافظۀ ملی سخن گفت و اظهار داشت: درحالی‌که در سال 1380 تنها اسناد تشکیلات اداری آستان قدس رضوی در حافظۀ جهانی به ثبت رسیده بود، در شهریورماه سال 1399، با هماهنگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تهران، موضوع «زیارت» ثبت میراث ناملموس مذهبی در سطح ملی شد تا مقدمات ثبت جهانی آثار موزه‌ای فراهم شود. وی افزود: در این زمان 15 اثر از آثار موزۀ آستان قدس رضوی شامل سنگ مقام، سنگاب خوارزمشاهی، ضریح فولادی، در دارالسیاده، سکه‌های ولایت‌عهدی، لوح علیرضا عباسی و... در حافظۀ ملی به ثبت رسید و هم اکنون 20 اثر دیگر نیز در فرآیند ثبت قرار دارد و در سال جدید به ثبت ملی خواهد رسید.


وی در ادامه از انجام بیش از 100هزار اقدام مرمتی در 10 ماه نخست سال 99 در این مجموعه سخن گفت. وی تصریح کرد: از ابتدای سال 99، ادارۀ حفاظت و مرمت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، افزون بر 100هزار اقدام مرمتی همچون مرمت نسخ خطی، اسناد تاریخی، اشیاء موزه‌ای، کتب چاپ سنگی، چاپی، مرمت و ساخت جلد چرمی، آفت‌زدایی و اسیدزدایی را به انجام رسانده و این در حالی است که این عدد نسبت به سال گذشته بیش از 2هزار قلم رشد داشته است.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید