۱۳۹۹-۱۱-۱۹

دست پُر کتابخانۀ دیجیتال آستان قدس رضوی در روزهای کرونایی

مدیر فضای مجازی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه، از آغاز به کار چندین خدمت جدید هم‌زمان با دهۀ فجر خبر داد.

به گزارش گنجینه رضوی، علی ضرابی از افتتاح فاز اول بزرگترین کتابخانۀدیجیتال فهارس نسخ خطی جهان در سال آینده خبر داد. وی با اعلام اینکه تاکنون فهارس نسخ خطیِ یکصد کشور جمع‌آوری شده است، گفت: هم‌اکنون مشغول کارهای فنی این رویداد هستیم و در سال آینده از فاز اول آن پرده‌برداری خواهیم کرد.

مدیر فضای مجازی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی همچنین در این نشست اعلام کرد: پایگاه تخصصی انقلاب اسلامی در سامانه کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی با حدود 20هزار منبع دیجیتال از قبیل کتاب چاپی، مقاله، عکس، بریده جراید و .... در موضوع انقلاب اسلامی در کتابخانۀ دیجیتال آستان قدس رضوی آغاز به کار کرده است. وی افزود: در این پایگاه تخصصی، علاوه بر ارائه اطلاعات کتابشناختی، تصویر غالب منابع وارد شده و پژوهشگران علاوه بر مطالعه منابع دیجیتال در این پایگاه، می‌توانند از طریق سامانه خدمات تحویل مدرک، نسخه دیجیتال مدنظر خود را درخواست و بر اساس قوانین کشوری، دریافت کنند.


او همچنین از افتتاح پایگاه تخصصی نشریات دیجیتال خراسان در کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی خبر داد و گفت: در حال حاضر حدود 15هزار نشریه دیجیتال در 280 عنوان مربوط به خراسان در این پایگاه تخصصی وارد شده است که شامل شمارگان مختلف این عناوین، ویژه‌نامه‌ها و ضمایم است که از طریق سامانه کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به نشانی digital.aqr.ir در دسترس عموم قرار گرفته است.


ضرابی تشریح کرد: این عناوین مربوط به دوره‌های تاریخی قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی است و همچنین تعدادی از نشریات دیجیتال عرب‌زبان، انگلیسی‌زبان و دوزبانۀ فارسی و انگلیسی در این پایگاه وارد شده و امکان جستجو، دسترسی به اطلاعات کامل کتابشناختی، مشاهده و تورق صفحات شماره‌های مختلف نشریات فراهم شده است.

وی همچنین از خدمت امانت دیجیتال منابع خبر داد و اظهار داشت: با توجه به تعطیلی کتابخانه‌های سازمان در زمان شیوع ویروس کرونا، سازمان در ابتکاری عملی امانت الکترونیک منابع را از طریق سامانه کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی راه‌اندازی کرده است. او خاطرنشان کرد: در این طرح تاکنون بیش از 10هزار کتاب چاپی فارسی و عربی که دارای مشکل کپی‌رایت بوده و امکان ارائه از طریق وب به صورت دسترسی آزاد را نداشتند، از طریق این سیستم، نسخه دیجیتال آنها به صورت امانت و مشابه قوانین امانت حضوری واگذار می‌شود.
ضرابی در این خصوص تشریح کرد: امانت دیجیتال به این صورت است که پس از آنکه مدت امانت یک فرد به پایان رسید، نسخه از دسترس او خارج می‌شود و در اختیار دیگر فرد متقاضی قرار می‌گیرد.
وی خاطرنشان کرد: نظر به نوپا بودن این خدمت در سامانه کتابخانه دیجیتال، گسترش و بهینه‌سازی این خدمت طی سال جاری در دستور کار قرار گرفته است.


او همچنین از خدمات ارسال فایل مقالات به کاربران از طریق شبکه‌های مجازی، ایجاد ایستگاه مطالعۀ دیجیتال در اداره کل دادگستری خراسان رضوی و نیز اشتراک کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی در150 کتابخانه و مرکز اطلاع‌رسانی کشور به عنوان دیگر خدمات این مرکز نام برد.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید