۱۳۹۹-۱۱-۲۱

رونمایی مرکز اسناد آستان قدس از اسناد تصویری انقلاب مشهد

در آستانۀ چهل‌ودومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی در ویژه‌برنامۀ سه‌شنبه‌های علمی‌فرهنگی از اسناد تصویری انقلاب اسلامی در خراسان، رونمایی کرد.

به گزارش گنجینه رضوی، هم‌زمان با دهه فجر و در هفتادوسومین سه‌شنبۀ علمی‌فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، از اسناد تصویری روزهای انقلاب در خراسان، موجود در مرکز اسناد آستان قدس رونمایی شد. علیجان سکندری، پژوهشگر حوزۀ انقلاب و فاطمه خندان، کارشناس مطالعات اسناد انقلاب اسلامی در این مراسم به سخنرانی و معرفی آثار پرداختند.

فاطمه خندان در این مراسم با بیان اینکه واحد مطالعات انقلاب اسلامی مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی با ساماندهی بیش از 30هزار سند مکتوب، 8هزار سند دیجیتال، 2هزار و 500 قطعه عکس، 200 ساعت سخنرانی رجال و بزرگان انقلاب، 2هزار و 200 ساعت مصاحبه با فعالان انقلابی و شاهدان حوادث روزهای انقلاب مشهد، بستر مناسبی را برای احیای هویت انقلابی مشهد و خراسان فراهم کرده، اظهار داشت: در این اسناد، مبارزات اقشار مختلف مردم مشهد و هدایت روحانیت و مراجع عظام، به‎ویژه مقام معظم رهبری مشاهده می‌شود. وی گفت: این اسناد در قالب بانک‎های تخصصی رجال، پایگاه‎ها، اصناف و حوادث انقلابی شهر مشهد طبقه‌بندی شده که امکان پژوهش و مستندسازی در این حوزه را آسان‌تر کرده است.


کارشناس مطالعات اسناد انقلاب اسلامی مرکز اسناد آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه بازخوانی دقیق و روشن از مبارزات انقلابی در مشهد با استناد به 2هزار و 500 قطعه تصویر،200 دقیقه فیلم و 70 ساعت صوت موجود، جایگاه و نقش مشهد در تاریخ انقلاب اسلامی را امکان‌پذیر می‌کند، اظهار داشت: مجموعه مستندهای تدوین شده بر اساس تصاویر و فیلم‌های موجود در مدیریت اسناد آستان قدس رضوی، گزارشی کامل از روزشمار انقلاب اسلامی مشهد، مجاهدت روحانیت و گروه‌های سیاسی و مردم مبارز مشهد را ارائه می دهد.
خندان، حرم مطهر رضوی را نقطۀ مرکزی مبارزات و پایگاه نهایی راهپیمایی‌های مشهد و از شاخصه‌های تاریخ انقلاب در مشهد خواند و تصریح کرد: حضور و هدایت مقام معظم رهبری که به انسجام و وحدت گروه‌ها و حرکت‎های انقلابی مشهد انجامید در منابع و اسناد موجود مشاهده می‌شود.


وی به تشریح بخشی از تصاویر این مرکز به عنوان روزشمار انقلاب پرداخت و گفت: یک سال قبل از علنی شدن مبارزات مردم ایران در برابر رژیم طاغوت، مبارزات مردم مشهد با تظاهرات زنان محجبه مشهد در اعتراض به کشفِ حجاب، در 17 دی 1356 آغاز شد که در مهر ماه 1357 با بازگشت آیت‎الله خامنه‎ای از تبعید، به اوج خود رسید.
خندان ادامه داد: تحصن جامعه معلمان در استادیوم تختی و ساختمان دادگستری، در مهر و آبان 1357، تغییر نام بیمارستان‎ها، مدارس و خیابان‎ها و نیز اعتصابات دانشگاهیان و پزشکان مشهد، حمله مأموران رژیم به بیمارستان امام رضا (ع) و حمله به مردم معترض و بی دفاع مشهد در روزهای9 و 10 دی‎ماه 1357 توسط مأموران رژیم و به خاک و خون کشیدن آنها، از روزهای فراموش نشدنی تاریخ مبارزات انقلاب اسلامی مردم مبارز مشهد است.
گفتنی است در این مراسم از بخشی از این تصاویر و فیلم‌های راش رونمایی شد.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید