۱۳۹۹-۱۲-۱۰

افتتاح نخستین نمایشگاه آثار استاد بهروز‌علی عمواوغلی در موزۀ رضوی

نمایشگاه آثار نقاشی و سیر زندگی استاد بزرگ نقاشی و مرمت آثار تاریخی، مرحوم بهروزعلی عمواوغلی، در تالار نگارخانۀ رضوی موزۀ مرکزی آستان قدس رضوی افتتاح شد.

به گزارش گنجینۀ رضوی، پیش از ظهر امروز نخستین نمایشگاه مشترک میراث فرهنگی خراسان و سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌هاو مرکز اسناد آستان قدس رضوی با حضور مدیران ارشد این دو نهاد، جمعی از هنرمندان پیشکسوت، خانوادۀ مرحوم عمواوغلی و با نمایش آثار نقاشی زنده‌یاد استاد بهروزعلی عمواوغلی، از نوادگان استاد عبدالمحمد عمواوغلی بافندۀ بزرگ قالی افتتاح شد. در این نمایشگاه، گزیده‌ای از آثار نقاشی این هنرمند بزرگ مشهدی در محورهای رنگ روغن، آبرنگ، گواش، آب‌مرکب و کارهای مدادی عرفانی در معرض نمایش قرار گرفته است.


استاد حسین طالبی، از نقاشان پیشکسوت حاضر در این مراسم و همکار دیرین مرحوم عمواوغلی در این مراسم ضمن بیان اینکه زنده‌‌یاد عمواوغلی استاد مسلم نقاشی بوده است، اظهار داشت: او در رنگ روغن و آبرنگ تبحر زیادی داشت و به ویژه در کار با کاردک که بسیار دشوار است و افراد محدودی توانایی انجام آن را دارند، بسیار مهارت داشت و از زمانۀ خود جلوتر بود. وی تصریح کرد: مرحوم عمواوغلی را همه به استاد اخلاق، عرفان و مهربانی می‌شناختند و در این زمینه نیز زبانزد بود. او افزود: استاد عمواوغلی گرچه رئالیست بود ولی ذهنیت سوررئالیستی و عرفانی زیادی داشت.


همچنین استاد علی‌اکبر نوروزی، نقاش پیشکسوت و مرمت‌کار بناهای تاریخی دیگر هنرمند حاضر در این مراسم بود. وی با بیان اینکه در مرمت بسیاری از بناهای تاریخی حرم مطهر، از جمله موزۀ مردم‌شناسی، مدرسۀ پریزاد، مدرسۀ بالاسر، مدرسۀ دو دَر و مدرسۀ میرزاجعفر، همکار استاد عمواوغلی بوده است، او را هنرمندی با اخلاق دانست و تصریح کرد: او در نقاشی نیز بسیار مهارت داشت و هنرمندی خلاق بود. وی به تکنیک مقوای خیس ابداعی استاد عمو اوغلی اشاره کرد و گفت: او در آبرنگ، مقوا را خیس می‌کرد و سپس نقاشی می‌کشید و من این تکنیک را فقط از او دیده بودم.

همچنین محمود عمواوغلی، فرزند ارشد زنده‌یاد بهروزعلی عمواوغلی در این مراسم با بیان اینکه این مجموعه، گزیده‌ای از آثار این هنرمند مشهدی است، به اثری از کارهای مدادی عرفانی با تصویری از سماع عارف و امضای استاد محمود فرشچیان اشاره کرد و گفت: استاد محمود فرشچیان در بازدید از آثار هنرستان هنرهای تجسمی آستان قدس که پدرم در آنجا تدریس می‌کرد، زیر این کار پدر را امضا کردند. وی در خصوص این اثر توضیح داد: پدرم گاه در کارهای عرفانی و سماع با چشم بسته طرح اولیه را می‌زد و در مرحلۀ بعد، رنگ و جزئیات آن را تکمیل می‌کرد.

گفتنی است، مدرسۀ پریزاد، مدرسۀ میرزاجعفر، مدرسه دو در، بقعۀ پیر پالان‌دور، موزۀ مردم‌شناسی حرم رضوی و بناهایی چون رباط شرف، مدرسۀ غیاثۀ خرگرد، مزار شیخ احمد جام، عمارت خورشید کلات، آرامگاه خواجه‌ربیع، گنبد سبز، مسجد جامع زوزن، امام‌زاده محروق، مصلی مشهد و قدمگاه نیشابور از جمله بناهایی است که نام استاد بهروزعلی عمواوغلی در میان مرمت‌کاران آنها قرار دارد.
لازم به ذکر است، این نمایشگاه تا پایان اسفند ادامه دارد و علاقه‌مندان همه‌روزه از ساعت 8 تا 17 با مراجعه به تالار نگارخانۀ رضوی موزۀ مرکزی آستان قدس رضوی، واقع در صحن کوثر حرم مطهر می‌تواند از این آثار بازدید کنند.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید