۱۳۹۹-۱۲-۱۰

تقدير ميراث فرهنگي خراسان رضوي از موزه‌هاي آستان قدس رضوي

ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي خراسان رضوي از موزه‌هاي آستان قدس رضوي به دلیل تلاش برای ثبت آثار تایخی این موزه در فهرست میراث منقول ملی ایران تقدیر کرد.

به گزارش گنجینۀ رضوی، در مراسمی با حضور کارشناسان موزۀ آستان قدس رضوی، مدیران ارشد میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی و جمعی از هنرمندان، موزه آستان قدس رضوي به دلیل ثبت 15 اثر موزه‌اي موجود در این موزه در فهرست ميراث منقول ملي ايران، از سوي مديركل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي خراسان رضوي مورد تقدير قرار گرفت.


معاون موزه‌های آستان قدس رضوی در این خصوص توضیح داد: در سال 1399 با هماهنگي با ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي تهران در شهريور ماه موضوع «زيارت» ثبت ميراث ناملموس مذهبي در سطح ملي شد تا مقدمات ثبت جهاني آن نيز فراهم شود. وی افزود: در همين زمان، 15 اثر از آثار موجود در موزه شامل 5 نسخه از قرآن‌هاي نفيس موجود در موزه قرآن و نفايس آستان قدس رضوي و 10 شيء موزه‌اي گنجينه تاريخ حرم و گنجينه سكه موزه رضوي در فهرست ميراث منقول ملي ايران ثبت شده بود.


مهدی قیصری‌نیک با بیان اینکه این آثار در شهریورماه 1399 به ثبت ملی رسید، از قرآن‌های این مجموعه نام برد و اظهار داشت: قرآن منسوب به دست‌خط امام‌علي(ع)، قرآن خطي ابراهيم سلطان تيموري، قرآن خطي عبدالله طباخ هروي، قرآن خطي مُتَرجَم مشهور به قرآن قدس و اوراقي از قرآن بايسنقري از ميان قرآن‌هاي موزه قرآن به ثبت ملي رسيده است.
وی همچنین یادآور شد: ضريح فولاد جوهري حرم مطهر، سنگ مقام حضرت رضا(ع)، درِ چوبي مسجد بالاسر، كتيبه‌هاي مشبك طلا مزين به سوره انسان نصب شده بر ضريح مطهر، كتيبه‌هاي طلاي صندوق مرقد مطهر به خط عليرضا عباسي، محراب كاشي زرين‌فام پيش روي مبارك، پايه شمعدان دارالشفاء حرم مطهر رضوي، سنگاب خوارزمشاهي حرم مطهر، قديمي‌ترين در چوبي حرم مطهر و سكه ولايت‌عهدي حضرت رضا(ع) ضرب نيشابور دیگر آثاری است که این موزه به دلیل ثبت ملی آنها مورد تقدیر گرفته است.
قیصری‌نیک از انجام فرايند ثبت ملی20 اثر جدید خبر داد و گفت: انتظار داریم این 20 اثر نیز در سال آینده به ثبت ملی برسد.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید