۱۳۹۹-۱۲-۱۸

روشنگر شرق: سید جمال الدین اسد آبادی

سید جمال الدین اسد آبادی به حق نابغه دلسوخته‌ای بود که هوشمندانه ایران را کانون تحولات در جهان اسلام می‌دانست.

او زودتراز بقیه اهالی جهان اسلام، صدای رشد سریع تمدن جدید و درجازدگی تمدن قدیم را شنید و عاشقانه در پی یافتن راه حلی برای برون‌رفت از این وضعیت بود. او فقر و بی‌سوادی مسلمانان هند و افغانستان را دید؛ بی‌توجهی ایرانیان عصر قاجار به قرآن و رواج افسار گسیخته خرافات را مشاهده کرد. او بر امت محمد(ص) که چنین ناتوان شده بود افسوس می‌خورد و برای بازگرداندن آن به شکوه تمدن‌سازش از هیچ جانفشانی خودداری نکرد.
سید نشریه‌هایی چون ضیاء الخافقین را به عربی و انگلیسی، و عروه الوثقی را در پاریس منتشر نمود و با اندیشه‌های نوین فیلسوفان فرانسوی و انگلیسی آشنا شد.
با هدایت‌های سید بود که روشنفکرانی چون میرزا حسن خان خبیرالملک( کنسول ایران در شام)، میرزا آقا خان کرمانی و احمد روحی کرمانی- که زمانی به دلیل ظلم فساد قاجار از آیین اسلام بریده و ازلی شده بودند- دوباره به آیین مسلمانی بازگشتند و برای اتحاد جهان اسلام تا سر حد مرگ تلاش کردند.
سید جمال، آغازگر راه سومی در میان تجددگرایی مطلق و سنت‌گرایی افراطی بود: راه تجدید بنا و نوسازی و نوزایی درونی مسلمانان؛ راهی که همراه با عقلانیت، رحمت، مدارا، وحدت مذاهب و البته جهاد و سخت‌کوشی است.
از جمله موضوعات مطرح شده در کتاب می‌توان ولادت سید جمال الدین اسد آبادی، نگاهی به زندگی و سفرهای سید، شهادت سید، لژ فراماسونی و سید جمال، آثار و کتاب‌های سید، دستنوشته‌هایی از سید و موارد دیگر را نام برد. در انتهای کتاب نمایه و فهرست منابع آورده شده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید