۱۳۹۹-۱۲-۱۸

گزیده اسناد مسجد گوهرشاد از صفویه تا قاجار

مسجد جامع گوهرشاد یکی از باشکوه‌ترین مساجد دنیای اسلام است که به همت و حمایت بانو گوهرشاد خاتون در سده نهم هجری در جوار بارگاه مطهر علی بن موسی الرضا(ع) بنا شد.

مسجد گوهر شاد به عنوان( مسجد جامع کبیر ارض اقدس)، مکانی شد برای اجتماعات مهم مذهبی- سیاسی و بر این اساس حوادث تاریخی مهمی در آن رقم خورد.وقایعی مانند فتنه سالار در سال 1264ق، واقعه به توپ بستن حرم توسط روس‌ها در سال 1330ق، و واقعه قیام مردم و روحانیون در مخالفت با قانون تغییر لباس در تیر ماه 1314ش. وقوع این جریانات مهم نشان دهنده جایگاه و اهمیت مسجد در شهر مقدس مشهد است.
اسناد ارزشمندی از امور اداری مسجد در مجموعه اسناد مدیریت امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی وجود دارد که بخشی از نکات ناگفته تاریخ مسجد را روشن می‌سازد. تعداد هشتاد و چهار برگ سند از این مجموعه برای درج در این کتاب گزینش شده، تا علاوه بر نمایاندن ارزش این اسناد، ضرورت انجام پژوهش بر روی این اسناد را گوشزد کند.
هدف اصلی از انتشار این کتاب که در راستای بزرگداشت انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام صورت گرفته، تبیین جایگاه و اهمیت اسناد مسجد گوهرشاد در شناخت هویت تاریخی مشهد است.    

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید