۱۳۹۹-۱۲-۲۰

در نشست تخصصی با محوریت آراء مقام معظم رهبری مطرح شد: علم، گفتگو، تعقل و وحدت؛ ضروریاتی برای تمدن نوین اسلامی

سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با برگزاری نشست تخصصی ظرفیت‌های تمدن‌ساز انقلاب اسلامی به استقبال سیزدهمین جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی رفت.

به گزارش گنجینۀ رضوی، پیش از ظهر امروز در نشست تخصصی ظرفیت‌های تمدن‌ساز انقلاب اسلامی که با معرفی و بررسی کتاب «تمدن نوین اسلامی (با محوریت آراء و اندیشه‌های رهبر انقلاب) اثر حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله سعیدی فاضل برگزار شد، ابعاد مختلف ظرفیت‌های تمدن‌سازی با حضور نویسندۀ این اثر و جمعی از صاحب‌نظران بررسی شد؛ این درحالی است که این اثر، منتخب دوازدهمین جشنوارۀ بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی بود.
دکتر جعفر مروارید، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن مهدوی‌مهر، رئیس سازمان علمی‌فرهنگی آستان قدس رضوی؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین کندری، معاون پژوهشی حوزۀ علمیۀ خراسان؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین دكتر الويري، عضو هيئت‌علمي دانشگاه باقرالعلوم و دکتر رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا سخنرانان این مراسم بودند.
سعیدی فاضل، در این مراسم به معرفی اثر خود پرداخت و اظهار داشت: 84درصد از این اثر استخراج بیانات مقام معظم رهبری در باب تمدن نوین اسلامی از سال 59 تا 98 است که به صورت مستقیم نقل شده، 4درصد اجتهاد ما بر مبنای دیگر بیانات ایشان است و 12درصد نیز انطباق است که در این بخش نزدیک‌ترین تعاریف به نظرات مقام معظم رهبری ذکر شده و برای آنها مؤیداتی از نظرات رهبری انقلاب آورده شده است.
وی با بیان اینکه کار ما صرفاً استخراج بیانات بود و نه تبیین، گفت: در این اثر ما 27درصد از بیانات را تشریح و تبیین کردیم و 73درصد نیز خود به اندازۀ کافی روشن بود و مقام معظم رهبری در سخنانشان توضیح داده‌اند.
منتخب دوازدهمین جشنوارۀ بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی، با بیان اینکه تا پیش از این اثری جامع و دارای تدوین مناسب دربارۀ بیانات رهبر انقلاب در تمدن نوین اسلامی نوشته نشده، تصریح کرد: تمام بیانات ایشان را از پیش از انقلاب در این موضوع جمع‌آوری و تجمیع کردیم.
فاضل ادامه داد: از نقایص مجموعه‌هایی که به تبیین بیانات رهبری می‌پردازند این بود که در اغلب موارد قبل و بعد کلام دیده نشده که ما در این اثر سعی کردیم سیاق کلام رعایت شود.
نویسندۀ «تمدن نوین اسلامی»، ترتیب و دسته‌بندی، حفط امانت دِلالی کلام، بهره‌برداری منابع بسیار در مقیاس عنوان کتاب و درج نمودارهای مختلف برای دسترسی‌های راحت‌تر را از دیگر نقاط قوت اثر خود برشمرد. وی همچنین با بیان اینکه این اثر دارای کاستی‌هایی است، به برخی از آنها اشاره کرد و گفت: تبیین نشدن برخی از دلالت‌های رهبر انقلاب، رعایت نشدن موردی برخی اولویت‌های کلامی، نبودِ بستر معرفی کتاب و همچنین چاپ کتاب در 4 جلد به جای 2 جلد، مواردی است که می‌توان به عنوان نقایص این اثر ذکر کرد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین الويري نیز در این مراسم به ضرورت ایفای نقش نخبگان در احیای تمدن اسلامی اشاره کرد و تأکید کرد: سهم نخبگان، مدیریت افکار تودۀ مردم است. وی رشد مطالعات تمدنی را در سال‌های اخیر چشمگیر و محسوس ارزیابی کرد و گفت: تک تک این آثار جوانه‌هایی است که نوید بهار را می‌دهد اما در نگاه کلی این مطالعات در مقایسه با اقداماتی که در سطح دنیای عرب یا جهان اسلام اتفاق می‌افتد، فاصله دارد.


عضو هيئت‌علمي دانشگاه باقرالعلوم افزود: باید بدانیم در دنیا چه کسانی تمدن اسلامی را مطرح کردند و کدام با رهبر انقلاب همسو است. وی با تأکید بر اینکه اندیشه‌های مقام معظم رهبری قدرت برابری با بسیاری از اندیشه‌های دنیا و حتی شاخص شدن را دارد، از لزوم گفتگو با اندیشمندان جهان سخن گفت.
همچنین جعفر مروارید نیز در این مراسم با بیان اینکه در یکصد سال اخیر همیشه سوال از تمدن اسلامی بوده است، گفت: آنچه در دیدگاه مقام معظم رهبری می‌بینیم، بر اساس تجربۀ 40سالۀ انقلاب است و به عبارتی واقع‌گرایی در دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای مبتنی بر تجارب انقلاب اسلامی است.


حسین کندری نیز در این نشست بنیانگذاران تمدن اسلامی را ائمۀ اطهار(ع) دانست و اظهار داشت: ائمۀ اطهار(ع) با تربیت شاگردان در علوم مختلف در مسیر تمدن‌سازی گام نهادند. وی یکی از مهم‌ترین عوامل در مسیر تمدن‌سازی را موضوع علم و توسعه دانش ذکر و خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز، به بحث علم و پژوهش اشاره کرده‌اند و روی دیگر دانش را توانایی دانستند.
معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان، دو امر تعقل‌گرایی و وحدت را دیگر عوامل موثر در تمدن نوین اسلامی خواند و افزود: وحدت عاملی برای هم‌افزایی و استواری در مسیر است.


گفتنی است این مراسم با مشارکت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی؛ معاونت پژوهشی حوزه علمیه خراسان رضوی؛ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و سازمان فرهنگ و ارتباطات خراسان رضوی در سالن شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید