۱۴۰۰-۰۲-۰۷

7اردیبهشت/ کودتای مارکسیستی در افغانستان( 1357ش)

نام کودتای هفتم ثور(اردیبهشت) اگر چه خاطرات تلخ بسیاری را در ذهن مردم افغانستان از روزهای سیاه تسلط ابرقدرت شرق بر این کشور تداعی می‌کند اما یاد مقاومت دلیرانه بر پایه ایمان و عقیده، این تلخ‌کامی را تا حدی شیرین می‌سازد.

در 7 اردیبهشت سال 1357 خورشیدی حزب دموکراتیک خلق افغانستان با پیروی از اندیشه‌های مارکسیستی با کودتایی نظامی در افغانستان به قدرت رسید. مردم مسلمان افغانستان که ماهیت این کودتا را دریافته بودند، با تأثیر از مبارزات انقلاب اسلامی ایران، علیه دولت دست‌نشانده شوروی مبارزه همه جانبه‌ای را آغاز کردند.
چند روز قبل از کودتای 7 اردیبهشت سال 1357، «میراکبر خیبر» یکی از سران حزب دموکراتیک خلق افغانستان وابسته به جناح «پرچم» در کابل به قتل رسید. مراسم خاکسپاری خیبر به تظاهرات سیاسی علیه دولت «داوودخان» تبدیل شد و حزب دموکراتیک خلق داوود را مسئول مرگ او معرفی کرد و به این بهانه، این حزب مانور سیاسی عظیمی را علیه دولت سازماندهی کرد.
در 7 اردیبهشت 1357، حزب دموکراتیک خلق با یک کودتای نظامی و خونین، قدرت را در افغانستان به دست گرفت و به عمر داوود خان و حکومتش پایان داد و نظام «جمهوری» او را به «جمهوری دموکراتیک خلق» تغییر داد.
صبح هفت اردیبهشت سال 1357 رادیو افغانستان فقط آهنگ‌های حماسی و نظامی پخش می‌کرد و سر انجام در روز 10 اردیبهشت اطلاعیه‌ای از طرف «شورای انقلابی» از رادیو کابل پخش شد و قدرت به شورای انقلابی انتقال یافت و به دنبال آن حزب دموکراتیک خلق افغانستان، تنها حزب سیاسی افغانستان معرفی شد و «نور محمد تره‌کی» رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس شورای انقلابی شد.
رژیم کمونیستی در اولین اقدام خود به سرعت به اصطلاح خودش «اصلاحات انقلابی را در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی» آغاز کرد و سخت بر اجرای آن که کپی برداری از برنامه های کشورهای بلوک شرق و شوروی بود، پافشاری می‌کرد.
کودتای کمونیستی در افغانستان که منجر به سقوط حکومت داوودخان شد، همزمان بود با اوج خشم و طغیان مردم مسلمان ایران علیه رژیم سلطنتی شاه و تنها 9 ماه پس از آن بود که انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) به پیروزی رسید و این حادثه تاریخی در تمام جهان و منطقه به خصوص در روحیه مردم مسلمان افغانستان بسیار روحیه‌بخش بود. پیروزی انقلاب ایران، که در همسایگی افغانستان اتفاق افتاد، این باور را در مردم افغانستان ایجاد کرد که با دست خالی هم می‌توان در برابر رژیم تا به دندان مسلح ایستاد و آن را سر نگون کرد.
پس از پیرزوی انقلاب اسلامی در ایران و شکست فاحش آمریکا در منطقه، مردم افغانستان با الگو برداری از انقلاب اسلامی ایران، با دست خالی، علیه بزرگ‌ترین و مجهزترین ارتش جهان، یعنی ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی قیام کرد و به همگان ثابت کرد که سلاح‌های نظامی نمی‌تواند جلو ایمان وعقیده را بگیرد.
به هر اندازه که دولت دست نشانده شوروی به مردم فشار وارد می‌کرد، به همان مقدار نیز خیزش و مقاومت در برابر رژیم افزایش پیدا می‌کرد و سرانجام حکومت شوروی به این نتیجه رسید که دولت دست نشانده او نمی‌تواند به تنهایی در قدرت باقی بماند و سرانجام در روز ششم دیماه سال 1358 خورشیدی به سرزمین افغانستان تجاوز نظامی کرد. با تجاوز نیروهای ارتش سرخ شوروی به افغانستان، مبارزات مردم مسلمان این کشور وارد مرحله تازه‌ای شد که سر انجام به شکست نیروهای شوروی در افغانستان و خروج آنان از این کشور منجر شد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب ها:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید