۱۴۰۰-۰۲-۱۶

ترجمه مقتل امام امیر المومنین علی بن ابی‌طالب

نوشتن مقتل در واقع با شهادت امام علی بن ابی‌طالب(ع) آغاز شد، به گونه‌ای که پیشگام این حرکت اصبغ بن نباته از یاران وفادار امیرمومنان(ع) بوده است و در طول قرن‌های مختلف نیز از علمای اهل سنت و شیعه به این کار مهم پرداختند.

مقتل امام امیرالمومنین علی بن ابی‌طالب(ع)، تالیف ابن ابی الدنیا، از دانشوران قرن سوم هجری قمری، یکی از آثاری است که با توجه به مذهب مولف آن( اهل سنت) بدون تعصب نگاشته شده است. نسخه این کتاب ضمن مجموعه‌ ای از رسائل به شماره 95 در کتابخانه ظاهریه دمشق از برگ شمار 232 / اء موجود است. کتاب مقتل امیر المومنین علی(ع) یکصد و نوزده حدیث را دربر دارد که به شیوه متداول آن روزگار همه آنها مسند و با آوردن سلسله راویان است، و این موضوع یکی از ارزش‌های این کتاب است.
فصل نخست چگونگی مضروب شدن علی(ع) است که بیست و نه حدیث را شامل است و در آن پیش‌بینی امیرالمومنین(ع) و بازگو کردن کشته شدن خود در چند حدیث آمده است. فصل دوم درباره وصیت‌های امیرالمومنین علی(ع) است که مشتمل بر یازده حدیث بسیار ارزنده است. در فصل‌های سوم و چهارم چگونگی ارتحال آن حضرت(ع) و میزان سن ایشان به هنگام رحلت با استناد به روایات حضرت صادق(ع) و حضرت باقر(ع) بررسی شده است.
بخش پایانی کتاب درباره فرزندان امیرالمومنین(ع) است. مساله دیگری که در این کتاب مفصل‌تر از کتاب‌های پیش از آن بررسی شده است موضوع شمار دختران و دامادهای حضرت علی(ع) است که به تفصیل بیان شده است و حال آنکه این موضوع در کتاب مهم و ماخذ بسیار معتبر یعنی طبقات ابن‌سعد به این صورت نیامده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید