۱۴۰۰-۰۲-۲۸

30 اردیبهشت/ روز ملی جمعیت

در راستای اجرای سیاست‌های جمعیت که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده سازمان ثبت احوال، شورای راهبردی جمعیت را در استان‌های مختلف راه اندازی کرده است.

مفاد سیاست‌های جمعیت در ۱۴ بند تدوین شده به طوری که رفع موانع ازدواج و تحکیم بنیان خانواده، سبک زندگی اسلامی ایرانی، تکریم سالمندان، توانمندسازی جمعیت در سن کار، بازتوزیع جمعیت و مدیریت مهاجرت، ارتقای امید به زندگی، رصد مستمر سیاست‌های جمعیتی در ابعاد کمی و کیفی و ... از جمله مفاد این سیاست‌هاست.
همچنین در راستای ثبت موالید، ازدواج، طلاق و وفات نیز آمارهای ثبت شده در پایگاه اطلاع رسانی جمعیت به طور مداوم اطلاع رسانی می شود.
میانگین سن ازدواج برای مردان ۲۸.۵ سال و برای زنان ۲۳.۸ سال بوده است. در سال‌های اخیر همواره میانگین سن از افزایش برخوردار شده است که البته در کلان شهر تهران و همچنین در مناطق مختلف این آمارها متفاوت است.
در تهران میانگین سن ازدواج مردان ۳۱.۱ و زنان ۲۷.۲ سال بوده که در شمال شهر تهران این سن برای مردان ۳۲.۴ و برای زنان ۲۹ سال ثبت شده که نشان دهنده تفاوت در سبک زندگی در شهرها و مناطق مختلف است.
کاهش ۵.۴ درصدی آمار ازدواج و در کنار آن جمعیت ۱۱ میلیون نفری جوانان هرگز ازدواج نکرده در سن ازدواج حاکی از آن است که برای رفع موانع ازدواج و اجرای سیاست‌های جمعیت باید اقدامات اساسی انجام شود که ریشه برخی از این اقدامات در خانواده و فراهم کردن ازدواج آسان خواهد بود. باید در جهت تحکیم بنیان خانواده تلاش نمود. علاوه بر اقدامات توانمندسازی خانواده و فرزندپروری و همچنین آموزش مهارت های زندگی باید از فروپاشی خانواده ها (طلاق) پیشگیری کرد و در جهت پیشگیری از این آسیب گام‌های اساسی برداشت. در برخی مناطق کشور که سبک‌های زندگی و آداب و رسوم حفظ شده آمار طلاق کمتر است.
منبع: سایت تبیان

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید