۱۴۰۰-۰۴-۰۶

10تیر/ روز صنعت و معدن

دهم تيرماه، بر پايه‌ي مصوبه‌ي شوراي عالي انقلاب فرهنگي، روز صنعت و معدن ناميده شده‌است.

اختصاص اين روز، فرصت مناسبي است تا به مهم‌ترين موتور محركه‌ي اقتصاد يعني بخش صنعت و معدن، نگاهي انديشمندانه شود. چرا كه اين بخش در مقام عامل مولد اشتغال پايدار در افزايش توليد ناخالص ملي و درآمد سرانه، نقش بسزائي دارد. ايران، با در اختيار داشتن منابع و ذخاير سوختي و هم‌چنين ديگر مواد معدني مورد نياز صنايع مختلف، از كشورهاي غني دنيا به شمار مي‌آيد. استخراج معادن و معدن‌كاري و توسعه‌ي صنعت در زمينه‌هاي گوناگون صنعتي، از ديرباز در كشور ما متداول بوده است. تاريخ‌نگاران، نوشته‌اند كه مردم ايران، از اولين كساني بوده‌اند كه مس را استخراج و ذوب كرده‌اند. آثار بسياري از حفاري‌هاي عظيم كه در بيش‌تر معادن ايران و بخصوص معادن سرب و مس ديده مي‌شود. نمونه‌هاي باقيمانده از ظروف و وسايل فلزي نيز، نشانگر فعاليت‌هاي گسترده‌ي معدني و صنعتي مي‌باشد.
با وقوع انقلاب صنعتي، تقريبا در كليه‌ي زمينه‌هاي صنعتي، كشاورزي، ساختماني، داروئي، دفاعي، الكترونيك، بهداشتي و …، مواد معدني و كاني‌هاي اقتصادي به عنوان مواد اوليه يا مواد خام و همچنين توسعه‌ي صنايع، نقش بسيار مهمي بازي مي‌كنند و درمجموع يكي از ركن‌هاي اصلي در اقتصاد هركشور شمرده مي‌شوند. بديهي است كه اين‌گونه ثروت‌هاي خدادادي و سرمايه‌هاي ارزشمند، بايد به نحوي مورد استفاده قرار گيرند كه ضمن حفظ حقوق نسل‌هاي آينده، با به كارگيري روش‌هاي اصولي و صحيح، حداكثر منافع از برداشت آن‌ها حاصل گردد.
به طور کلی رسیدن به اتحاد و اتفاق نظر و اتخاذ شیوه‌های هماهنگ شده برای توسعه صنعتی اولین و مهمترین گام همكاری هر دو بخش دولتی و غیر دولتی است. این پدیده مثبت و كارساز بر پایه همكاری و وحدت رویه ملی، می تواند جهش كمی و كیفی فعالیت‌های تولیدی صنعتی كشور را به ارمغان بیاورد.
منبع: سایت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران

برچسب ها:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید