۱۴۰۰-۰۸-۱۹

نگارخانه موزه رضوی میزبان تکنیکی جدید از کاشی‌های هفت‌رنگ

نمایشگاهی از جلوه‌های مختلف هنر فاخر کاشی هفت‌رنگ با عنوان «در پرتو هفت‌رنگ» اثر استاد ابوالقاسم صادقی در نگارخانه موزه رضوی افتتاح شد.

به گزارش گنجینۀ رضوی، هم‌زمان با هفتۀ کارآفرینی نمایشگاه «درپرتو هفت رنگ» آثار کاشی استاد ابوالقاسم صادقی، با حضور دکتر عبدالحمید طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدجلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و جمعی از هنرمندان در نگارخانه موزه رضوی افتتاح شد.
در این نمایشگاه، انواع مختلفی از هنر کاشی هفت رنگ در قالب نقاشی قهوه‌خانه‌ای، نقوش سنتی ختایی و اسلیمی و گل و پرنده، شمسه و کتیبه، کتیبه‌های متنوع به خطوط بنایی، نستعلیق و ثلث، نقاشی‌خط، قاب آینه و آثار کاربردی منزل با نقوش سنتی همچون قاب، ظروف و سینی‌های پذیرایی اثر این هنرمند مشهدی در معرض نمایش قرار گرفته است. پرترۀ امام خمینی(ره)، پرترۀ مقام معظم رهبری، پرترۀ سردار شهید سلیمانی و کاشی‌کاری نقاشی با عنوان «عرش بر زمین افتاد» برگرفته از اثر حسن روح‌الامین از جمله آثار به نمایش درآمده است.


ابوالقاسم صادقی در گفتگو با خبرنگار گنجینۀ رضوی در معرفی شاخصه‌های آثار خود گفت: این آثار، کارهایی است که از مشتقات کاشی هفت رنگ گرفته شده است. وی افزود: من حدود 1500 ترکیب رنگی از رنگ‌های اصلی گرفتم و این باعث می‌شودکه آثار از حالت هفت رنگ درآید و به صورت کار سایه‌روشن و نورپردازی ظاهر شود.
وی درارتباط با ترکیبات مختلف رنگی مورد استفادۀ خود توضیح داد: من از ترکیب و حتی پساب رنگ‌ها طیف‌های مختلفی گرفتم که در این کارها استفاده شده است.
این نمایشگاه که با همکاری مشترک سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی برگزار شده است، از 19 آبان تا 28 آبان در محل نگارخانۀ موزۀ رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر ادامه دارد و علاقه‌مندان همه‌روزه به جز روزهای تعطیل از ساعت 8تا 17 می‌توانند از این آثار بازدید کنند.

کارگاه آموزشی آشنایی با اصول هفت‌رنگ
همچنین در حاشیۀاین نمایشگاه، مسئول امور ترویج میراث فرهنگی رضوی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس از برپایی کارگاه آموزشی «آشنايي با اصول پخت كاشي هفت رنگ» به صورت رایگان و با ارائۀ گواهینامه ویژۀ مخاطبان برون‌سازمانی خبر داد.
حجت حسنی اعلام کرد: این دوره با همکاری مشترک آستان قدس رضوی و میراث فرهنگی خراسان و با تدریس استاد ابوالقاسمی برگزار خواهد شد. وی افزود: این کارگاه‌ در دو مرحلۀ تئوری و عملی برگزار می‌شود که مرحلۀ تئوری در محل نگارخانۀ موزۀ رضوی و مرحلۀ عملی در خانۀ ملک مشهد برقرار خواهد بود.
گفتنی است شنبه 22 آبان اولین جلسه از کارگاه‌های آموزشی است و علاقه‌مندان جهت شرکت در این کارگاه‌‌ تا 20 آبان‌ماه فرصت دارند با تماس با شمارۀ 09153095189 برای ثبت‌نام اقدام کنند.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید