۱۴۰۰-۰۸-۱۹

خوانش کتاب «مجاهدان بدون ‌مرز»؛ روایتی از شهدای افغان

در راستای نشست ادبی «شمس» و به مناسبت گرامی‌داشت سالروز آزادسازی سوسنگرد، کتاب «مجاهدان بدون مرز» روایتی از شهدای افغان دوران دفاع مقدس و مدافعان حرم با حضور جمعی از نویسندگان در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی خوانش شد.

به گزارش گنجینۀ رضوی، مراسم خوانش کتاب «مجاهدان بدون مرز» صبح امروز با حضور سکینه سادات سجادی، یکی از 6 نویسنده این کتاب و اهل کشور افغانستان؛ سیدعلیرضا میری، نویسنده کتاب‌های «خاطرات جاوید» و «یکی از ما»؛ حسن رزاقی، راوی دفاع مقدس و مسئول آموزش انجمن راویان مشهد و امان‌الله حامدی‌فر، نویسنده و راوی دفاع مقدس در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی و در قالب نشست ادبی شمس برگزار شد.

کتاب «مجاهدان بدون مرز» روایتی از زندگی 20 مجاهد شهید افغان در دوران دفاع مقدس و دفاع از حرم اهل بیت(ع) است که توسط شیرین بهشتیان، شیرین زارع، سارا عباس‌زاده، سمیرا عباسی و محدثه آکار از دانشجویان ایرانی دانشگاه مشهد و سکینه سادات سجادی، دانشجوی افغانستانی، زیر نظر سیدحسین حیدری گردآوری و به رشته تحریر درآمده است.

سکینه سادات سجادی، یکی از نویسندگان این کتاب و دانشجوی افغانستانی درباره شروع خلق این اثر اظهار کرد: در سال 94 در کلاس درس مبانی دفاع مقدس متوجه شدم در مورد 5هزار شهید افغان دوران دفاع مقدس ایران صحبتی به میان نیامده است؛ لذا موضوع را با استاد حیدری در میان گذاشته و تصمیم گرفتم در کنار دیگر دانشجویانِ علاقه‌مند به نویسندگی کتابی درباره شهدای افغان با عنوان «مجاهدان بدون مرز» به رشته تحریر درآوریم.

وی با اشاره به اینکه قبل از تألیف این کتاب هیچ اثری به طور ویژه به شهدای افغان نپرداخته است، افزود: جمع‌آوری مطالب این کتاب از طریق خانواده شهدا و بنیاد شهید یک سال به طول انجامید.

این نویسنده با اشاره به همسایگی کشور افغانستان با ایران و زمینه‌های مشترکی که بین این دو کشور وجود دارد، نسبت به اهمیت تألیفات کتاب با موضوع شهدای افغان در دوران دفاع مقدس و دفاع از حرم و نیز شرایط کنونی این کشور تأکید کرد.

حمید جهانگیر فیض‌آبادی، نویسنده و راوی دفاع مقدس که اجرای این نشست را به عهده داشت نیز در سخنانی شعار «هر شهید یک کتاب» را نقشۀ راه نویسندگان عرصۀ دفاع مقدس ذکر و تصریح کرد: اسلام مرز نمی‌شناسد و مرزهای جمهوری اسلامی به پهنای کشورهای اسلامی است.
وی با بیان خاطراتی از همرزمان افغانستانی خود در واحد تخریب دوران دفاع مقدس، کتاب «مجاهدان بدون مرز» را بیان‌گر شجاعت این رزمندگان و مدافعان حرم اهل‌بیت(ع) خواند.

همچنین سیدعلیرضا میری، نویسندۀ عرصه دفاع مقدس، از حضار این نشست بود. وی خاطرنشان کرد: برای خلق یک اثر تاثیرگذار باید علاوه بر خوب نوشتن در جمع‌آوری اطلاعات و وقایع نیز خوب عمل کرد.

وی اضافه کرد: در شرایط کنونی نویسندگان ما حکم رزمندگان دفاع مقدس در جنگ نرم و فرهنگی را دارند؛ لذا بایستی در انجام این رسالت خطیر احساس مسئولیت کنند.

امان‌الله حامدی‌فر، دیگر نویسندۀ حاضر در این نشست و راوی دفاع مقدس، ضمن بیان خاطراتی از آزادسازی سوسنگرد تأکید کرد: زمانی که نویسنده در عرصه دفاع مقدس قلم می‌زند باید ابتدا در حین نوشتن حال خودش دگرگون شود تا بتواند اثری تأثیرگذار خلق کند.

گفتنی است، کتاب «مجاهدان بدون مرز» با حمایت مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه امام رضا(ع) و انجمن راویان فتح رضوی توسط نشر ارمیا در 140 صفحه در سال 96 به چاپ رسید.
مقدمه این کتاب توسط مرحوم عباس تیموری، محقق و پژوهشگر دفاع مقدس، نوشته شده است.

کتاب «مجاهدان بدون مرز» شامل دو بخش «جهاد اول، حریم عشق» و «جهاد دوم حریم حرم» است که در بخش اول آن به زندگی‌نامه شهیدان دفاع مقدس از جمله محمد آصف تفسیری، سید احمد بلخی، احمد شاه فراهیان، سید امیر شاه‌حسینی، حسین لگزایی، سیدمحمد حسینی، حسن حسین بخش، کاظم علی محبی، سیدمهدی اکرم‌زاده، سید داوود حسینی و غلامسین خاوری اشاره دارد.

در بخش دوم این کتاب به سیره زندگی شهدای مدافع حرم همچون شهیدان سیدحسین حسینی با عنوان پدر فاطمیون، سیدعبدالله حسینی، جاوید یوسفی، سیدمحمدرضا حسینی، مصطفی کریمی و سیدهادی حسینی پرداخته شده است.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید