۱۴۰۰-۰۸-۲۶

نمایشگاهی از کوچک‌ترین کتاب‌های لاتین در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی

تالار منابع لاتین کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، به مناسبت گرامی‌داشت هفتۀ کتاب، مجموعه‌ای از کوچک‌ترین کتاب‌های لاتین خود را در قالب نمایشگاه در معرض دید عموم قرار داده است.

به گزارش گنجینۀ رضوی، مسئول امور تالار کتب خارجی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی با اعلام وجود بیش از 120هزار جلد کتاب به 92 زبان با موضوعات مختلف در این تالار از برپایی نمایشگاهی از کوچک‌ترینِ این کتاب‌ها در این تالار به مناسبت گرامی‌داشت هفتۀ کتاب خبر داد.
سکینه علوی‌فر، قرآن‌های مترجم به زبان‌های مختلف، کتاب‌های قدیمی چاپ سربی، پایان‌نامه‌های لاتین و کتاب‌هایی با موضوع‌بندی‌های متنوع را از جمله منابعِ این تالار برشمرد و تصریح کرد: در این نمایشگاه، گزیده‌ای از کوچک‌ترین کتاب‌ها با صحافی‌های منحصربه‌فرد از هر زبانی به نمایش درآمده است.


وی اعلام کرد: دیکشنری دوزبانه روسی‌فرانسه در ابعاد 5 در 3 سانتی‌متر با ۸۲۷ صفحه و دیکشنری دوسویه آلمانی‌انگلیسی و انگلیسی‌آلمانی با همین ابعاد در پوشش یک کیف چرمی زیبا، کوچک‌ترین منابع تالار لاتین است که در این نمایشگاه در معرض دید قرار دارد.
علوی‌فر با توجه به شرایط کرونایی و محدودیت‌های تردد، بیشترین مراجعان خارجی تالار لاتین را اردو زبانان دانست و تصریح کرد: پژوهشگران سراسر دنیا با درخواست از طریق کتابخانۀ دیجیتال آستان قدس، می‌توانند مطابق با قوانین حق نشر از منابعِ دیجیتال‌سازی‌ شده برخوردار شوند.
وی از قابلیت امانت منابع برای اعضای کتابخانۀ مرکزی آستان قدس خبر دد.


گفتنی است، کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، یکی از غنی‌ترین، قدیمی‌ترین و نفیس‌ترین مجموعه‌های کتاب به زبان‌های خارجی را در کشور در اختیار دارد. بیشتر کتاب‌های قدیمی موجود، مربوط به سده‌های 15 تا 20 میلادی است و از طریق وقف و اهداء توسط دانشمندان و شخصیت‌ها به منابع کتابخانه افزوده شده است. قدیمی‌ترین کتاب این مجموعه، ترجمه‌ای است از قاموس کتاب مقدس (انجیل) به خط و زبان لاتین که تاریخ چاپ آن 1473میلادی هم‌زمان با اختراع صنعت چاپ ثبت شده است.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید