۱۴۰۰-۰۸-۲۷

تقدیر از واقفان و خادمان کتاب با حضور تولیت آستان قدس رضوی

آیین بزرگداشت خادمان و واقفان کتاب و کتاب‌خوانی با حضور تولیت آستان قدس رضوی در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس برگزار شد.

به گزارش گنجینه رضوی، به مناسبت هفتۀ کتاب، در مراسمی با حضور تولیت حرم مطهر رضوی، در تالار قدس کتابخانۀ مرکزی آستان قدس، جمعی از واقفان کتاب، کتابخانه و کتابداران مورد تقدیر قرار گرفتند. قائم مقام تولیت، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی از دیگر حاضران این مراسم بودند.

بیانیه گام دوم انقلاب؛ نقشۀ راه رویکرد تحولی کتابخانه‌های رضوی
رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، در این مراسم بیانیۀ گام دوم انقلاب را نقشۀ راه کتابخانه‌های رضوی دانست و بیان کرد: کتابخانه‌های آستان قدس با قدم نهادن در مسیر تحقق توصیه‌های مقام معظم رهبری در بیانیۀ گام دوم انقلاب، از روزمرگی خارج شده‌اند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدجلال حسینی، با بیان اینکه توسعۀ کتابخانه‌ها، یک اصل راهبردی در ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی است، به افتتاح پنجاه‌وهفتمین کتابخانۀ وابسته به آستان قدس هم‌زمان با سالروز وفات حضرت معصومه(س) در شهر رضویه اشاره کرد و افزود: توجه به مناطق کم‌برخوردار یکی از اولویت‌های این سازمان در گسترش کتابخانه‌ها است.


وی در ادامه، با تأکید بر رویکرد تحولی کتابخانه‌های آستان قدس رضوی برای تبدیل شدن به یکی از پنج کتابخانۀ معتبر دنیا و همچنین بدل شدن به یکی از معتبرترین پایگاه‌های استنادی در کشور و منطقه، خاطرنشان کرد: این امر با وجود نیروهای متخصص و متعهد، گنجینۀ غنی از 168هزار نسخۀ خطی و چاپ‌سنگی و حدود 14میلیون برگ سند و 2میلیون نسخه نشریه و همچنین پروژه‌های در دست اقدام، یک هدف قابل تحقق است.
حسینی کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی را قطب‌های فرهنگی هر منطقه لقب داد و تصریح کرد: امسال هم‌زمان با هفتۀ کتاب برای اولین بار در حدود 20 کتابخانۀ وابسته به آستان قدس رضوی پایگاه‌های مشاوره راه‌اندازی شده است که هدف از آن مشاورۀ رایگان به افراد مختلف با همکاری مرکز مشاورۀ آستان قدس رضوی و برای کمک به حل معضلات اجتماعی است.
وی با اشاره به همکاری گستردۀ خادمیاران در سطوح مختلف، بر نقش مؤثر خادمیاران و واقفان در تحقق این اهداف تأکید کرد و افزود: کتابخانۀ میبد یزد، از آخرین موقوفاتی است که با نیات خیر واقفان به کتابخانه‌های رضوی پیوسته است و به زودی افتتاح خواهد شد.

تعطیلات کرونایی و خلق 5هزار و 800 رویداد کتاب‌محور مجازی
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی نیز دیگر سخنران این مراسم بود. وی استقبال مردم از کتاب در ایام کرونا را افزایشی دانست و گفت: حال کتاب‌خوانی در میان عموم مردم خوب است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اکبر سبزیان، با اشاره به تلاش‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در توسعۀ فضای مطالعاتی در استان، کتابخانه مرکزی امام خمینی(ره) را بزرگترین کتابخانه عمومی کشور خواند و افزود: کتابخانه‌های عمومی استان در چهار شاخص عضویت، امانت، منابع و متراژ توسعۀ چشمگیری داشته است.
وی با اشاره به ادامۀ فعالیت‌های این نهاد در تعطیلات کرونایی، از خلق حدود 5هزار 800 رویداد کتاب‌محور توسط کتابداران در فضای مجازی در این مدت خبر داد.
سبزیان، توسعه فضای مطالعاتی در مناطق کم‌برخوردار را از عوامل کاهش آسیب‌های اجتماعی دانست و تصریح کرد: روی آوردن به مطالعه، نشاط اجتماعی و افزایش امید را در پی دارد.

تجلیل از واقفان و فعالان فرهنگی
همچنین در این مراسم، دکتر وحیدی مهرجردی، واقف مجتمع فرهنگی امام رضا(ع) در میبد یزد؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین شاکر اردکانی واقف کتاب؛ مریم عرفانیان نوروززاده، مؤلف 57 عنوان کتاب دفاع مقدس و خادمیار کتاب؛ محمدرضا آقایی پاکبانی، کتاب‌خوان برتر که مطالعۀ 12هزار جلد کتاب را به اتمام رسانده است؛ دکتر محمدمهدی رکنی، چهرۀ برجسته علمی؛ حجت‌الاسلام علی شاملو، مدیر مؤسسه فرهنگی کتاب‌رسان و فعال فرهنگی و همچنین نمایندگان انتشارات امام و انتشارات وزین‌مقدم با اهدای هدایایی از سوی تولیت آستان قدس رضوی مورد تقدیر قرار گرفتند.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید