۱۴۰۰-۰۸-۲۹

سامانه مدیریت یکپارچه کتابخانه‌ها در سطح آستان قدس رضوی رونمایی شد

پیش از ظهر امروز طی مراسمی با حضور قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی، سامانۀ متمرکز و یکپارچۀ کتابخانه‌ای‌ آستان قدس رضوی آغاز به کار کرد. این سامانه یکی از رویکردهای تحولی کتابخانه‌های رضوی در تحقق مرجعیت علمی آستان قدس رضوی است.

به گزارش گنجینۀ رضوی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در مراسم رونمایی از سامانۀ یکپارچۀ کتابخانه‌ای آستان قدس رضوی که در حضور قائم‌مقام تولیت حرم مطهر برگزار شد، آغاز به کار این سامانه را گامی بلند به سوی تحقق مرجعیت علمی آستان قدس رضوی عنوان کرد.


گامی بلند به سوی تعالی آستان قدس در حوزه فرهنگ
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدجلال حسینی افزود: طراحی این سامانه یکی از دغدغه‌های مهم یک دهۀ گذشته بوده است که با کلید خوردن آن، فرایند کتاب و کتابخانه در سطح کتابخانه‌های کلیۀ مؤسسات آستان قدس رضوی به صورت متمرکز و یکپارچه مدیریت خواهد شد.
وی این اقدام را یکی از شاخصه‌های مرجعیت علمی آستان قدس رضوی و گامی بلند در جهت تعالی آستان قدس در حوزۀ فرهنگ، هنر و کتاب دانست.
حسینی با اشاره به وجود 168هزار نسخۀ خطی و چاپ‌سنگی و بیش از یک میلیون منبع چاپی در کتابخانۀ آستان قدس رضوی و همچنین امکان دسترسی به 140میلیون منبع مطالعاتی از طریق فضای مجازی، این کتابخانه را یکی از افتخارات نظام و از دستاوردهای آستان قدس رضوی لقب داد و افزود: در جای‌جای میهن اسلامی کتابخانه‌های امام‌رضا(ع) به ارائه خدمت مشغولند که افتتاح پنجاه و هفتمین کتابخانۀ وابسته به آستان قدس در یکی از مناطق کم‌برخوردار مشهد، تازه‌ترین رویداد توسعه‌ای این مرکز است.


وی از چشم‌انداز سه‌سالۀ سازمان کتابخانه‌های آستان قدس سخن گفت و اظهار داشت: در چشم‌انداز سه ساله از نظر توسعۀ فیزیکی فضای کتابخانه‌ای نیز حرکت رو به جلو را پیشبینی کرده‌ایم که افتتاح حدود هشت کتابخانه در دورۀ اخیر به سه صورت مِلکی، وقفی و مشارکتی در این راستا بوده است.
حسینی خاطرنشان کرد: قول می‌دهیم ظرف سه تا پنج سال آینده به پایگاه معتبر اِسنادی حداقل در حوزه کتاب برسیم و این همان جایگاه مرجعیت است.
رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، سامانۀ یکپارچۀ کتابخانه‌ای آستان قدس رضوی را یکی از چند پروژۀ کلان این سازمان دانست و ادامه داد: پایگاه کتابخانۀ دیجیتال فهارس نسخ خطی جهان، سامانۀ تعاملی علمی برای پژوهشگران سراسر جهان و سامانۀ آگاهی‌رسان، دیگر پروژه‌های کلان و در دست اقدام این مجموعه است که تحقق آنها افتخار آستان قدس رضوی در آینده خواهد شد.

سیستم یکپارچه عضویت تنها با کارت ملی
همچنین مدیر فضای مجازی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این مراسم به معرفی سامانۀ رونمایی شده پرداخت و تصریح کرد: سامانۀ یکپارچه کتابخانه‌ای آستان قدس رضوی به عنوان نرم‌افزار جامع مدیریت منابع و فرایندهای کتابخانه‌ای و آرشیوی، مبتنی بر استاندادهای بین‌المللی ارائه شده است که با راه‌اندازی این سامانه، کلیه بخش‌های کتابخانه مرکزی آستان قدس، مرکز اسناد و 57 کتابخانۀ وابسته در مشهد و شهرستان‌ها به صورت یکپارچه مدیریت می‌شود و این درحالی است که کلیه مؤسسات آستان قدس رضوی مانند مراکز فرهنگی، دانشگاه‌ها، مؤسسات اقتصادی و درمانی نیز می‌توانند از این سامانه برای مدیریت منابع کتابخانه‌ای خود به صورت یکپارچه بهره‌مند شوند.
علی ضرابی، با بیان اینکه این سامانه، نافی مدیریت مستقل کتابخانه‌ها نیست، پرهیز از موازی‌کاری را یکی از مزیت‌های این سامانه خواند و تصریح کرد: امکان ارائۀ خدمات به مخاطبین به صورت یکپارچه، یکی از مهم‌ترین مزایای این سامانه است. وی افزود: با استقرار این سامانه نیازی به صدور کارت‌های عضویت چندگانه نیست و اعضا تنها با ارائۀ کارت ملی، امکان بهره‌مندی از کلیۀ کتابخانه‌های آستان قدس رضوی را در تمامی مؤسسات و با توجه به سیاست‌های هر مؤسسه خواهند داشت.


وی صرفه‌جویی در زمان و هزینه، ورود اطلاعات و سازمان‌دهی به صورت متمرکز و بدون موازی‌کاری، امکان دسترسی به همۀ منابع در سطح مؤسسات و کتابخانه‌های آستان قدس را از دیگر مزایای این سامانه برشمرد.
ضرابی خاطرنشان کرد: نتیجۀ یکپارچه‌سازی فرایند ساماندهی اطلاعات در خصوص کتاب و کتاب‌خوانی، در دست داشتن یک داشبورد مدیریتی متمرکز است که هرگونه گزارشی را در خصوص این فرایندها در دامنه آستان قدس امکان‌پذیر می‌کند. وی افزود: با این امکان، کلیۀ مؤسسات آستان قدس می‌توانند کسری‌های کتاب خود را با گزارش‌گیری از این داشبورد مدیریت کنند.
مدیر فضای مجازی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اعلام راه‌اندازی هم‌زمان این سامانه در پنج کتابخانۀ حضرت معصومه(س)، پنجتن(ع) و امیرالمؤمنین(ع) در مشهد و کتابخانه‌های امام رضا(ع) در اهواز و گناباد، از افزوده شدن سایر کتابخانه‌های آستان قدس به این سامانه در مدت زمان کوتاه خبر داد و تأکید کرد: قابلیت پیوستن کتابخانه‌های کلیۀ موسسات آستان قدس رضوی به این سامانه وجود دارد و این درحالی است که سازمان حرم، دانشگاه امام رضا(ع) و دانشگاه رضوی از سال‌ها قبل آمادگی خود را برای استفاده از این سامانه یکپارچه اعلام کرده‌اند.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید