۱۴۰۰-۰۹-۱۶

فعالیت‌های داوطلبانه نظام‌مند، ارزش افزوده به دنبال دارد

نهمین پیش‌نشست اولین همایش بین المللی «فعالیت‌های داوطلبانه؛ فرصتی برای پویاسازی و توسعه خدمات در کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مراکز آرشیوی» برگزار شد.

کتابدار ارشد کتابخانه عمومی نیویورک با اشاره به اینکه فعالیت های داوطلبانه نظام‌مند ارزش افزوده برای کتابخانه‌ها به همراه دارد، تاکید کرد: کتابخانه از بابت کار داوطلبانه نباید به لحاظ اقتصادی متضرر شود.

به گزارش گنجینه رضوی، نهمین پیش‌نشست اولین همایش بین المللی «فعالیت‌های داوطلبانه؛ فرصتی برای پویاسازی و توسعه خدمات در کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مراکز آرشیوی» این هفته در گفت‌وگوی وبیناری و زنده با مورا مولر؛ با موضوع «چالش‌ها و فعالیت‌های داوطلبان در کتابخانه‌های عمومی، بیان تجربه‌ها، نوآوری‌ها و ایده‌ها» برگزار شد.

وی که 20 سال سابقه مدیریت فعالیت‌های داوطلبانه را در کارنامه کاری خود دارد، در این نشست به تبیین موانع و چالش‌های پیش‌روی فعالیت‌های داوطلبانه در کتابخانه‌ها پرداخت و افزود: متاسفانه برخی کارکنان کتابخانه تصور می‌کنند با ورود نیروهای داوطلب،  شغل خود را از دست می‌دهند که بایستی در این زمینه توجیهات لازم صورت پذیرد.

مولر افزود: نوع و ارزش افزوده خدمت، زمان و مهارت‌های نیروی داوطلب باید تشریح تا شوق و انگیزه در داوطلبان و کارکنان ایجاد شود و کتابخانه از بابت گرفتن کار داوطلبانه نباید به لحاظ اقتصادی متضرر شود

وی خاطرنشان کرد: 50 درصد داوطلبان کتابخانه نیویورک به دلیل احساس تعلق به کتابخانه، اشیا و آثار ارزشمند خود را اهدا می‌کنند.

مدیر فعالیت‌های داوطلبانه کتابخانه عمومی نیویورک بر تدوین و تبیین قوانین رفع چالش‌های حقوقی برای فعالیت نیروهای داوطلب تاکید کرد.


ایجاد ارتباطی یکپارچه بین نیروهای داوطلب و کارکنان
دکتر فتاحی؛ دبیر علمی این همایش نیز در این گفتگوی وبیناری تصریح کرد: ماهیت کار داوطلبانه مشخص نیست و گاهی ممکن است آن را به تمسخر بگیرند لذا ارتباط بین نیروهای داوطلب به صورت یکپارچه باید به‌درستی صورت پذیرد و در این صورت مقاومت بین نیروهای داوطلب و برخی کارکنان شکسته می‌شود.

وی تاکید کرد: کتابداران در صورت لزوم باید به سوالات نیروهای داوطلب پاسخ داده و ضمن ارزیابی نیروها، بازتاب عملکرد آنها را ارائه دهند.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید