در نشست تخصصی نقش کتابخانه آستان قدس رضوی در گسترش علم عنوان شد
۱۴۰۰-۰۹-۲۰

تحلیل میراث مکتوب راهی برای بازتولید دانش در جهان اسلام

بسیاری از میراث گذشته ما در قالب نسخ خطی و میراث مکتوب به ما رسیده است و تحلیل میراث مکتوب موجود در نسخ خطی راهی برای بازتولید دانش در جهان اسلام خواهد بود.


مدیر مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، تحلیل میراث مکتوب موجود در نسخ خطی را راهی برای بازتولید دانش در جهان اسلام برشمرد.

به گزارش گنجینه رضوی، ابوالفضل حسن آبادی در نشست تخصصی «نقش کتابخانه آستان قدس رضوی در ترویج و گسترش علم در جهان اسلام» که با حضور دکتر جعفر اقایی چاووشی استاد فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف و جمعی از متخصصین نسخ خطی در تالار کنفرانس کتابخانه مرکزی برگزار شد، بر لزوم استفاده از نسخ خطی در پژوهش های مختلف تاکید کرد.

وی در این نشست با بیان اینکه بسیاری از میراث گذشته ما در قالب نسخ خطی و میراث مکتوب به ما رسیده تصریح کرد: جا دارد پژوهشگران و محققان ما در پژوهش های خود استفاده از این میراث را به عنوان یکی از منابع مطالعاتی خود مد نظر قرار دهند.

وی ضمن اشاره به ارتباط اندک مراکز علمی و دانشگاهی با مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی گفت: با توجه به تاکیدات تولیت معزز در بحث بازمعرفی این میراث اسلامی با تکیه بر نفایسی که در مجموعه است، ظرفیت خوبی برای استفاده از دانش اساتیدی که با این کتابخانه ارتباط خوبی دارند فراهم شود.

حسن آبادی همچنین به برگزاری ادامه مجموعه نشست های «نقش کتابخانه آستان قدس در بازتولید دانش در جهان اسلام» در سال آینده اشاره داشت و ابراز امیدواری کرد این حرکت در آینده تبدیل به یک جریان فرهنگی قوی در ایران و در مراکز نسخ خطی و مراکز دانشگاهی برای تولید دانش در جهان اسلام باشد.

در معرفی دانشمندان خود ضعیف عمل کرده ایم
دکتر جعفر آقایی چاووشی استاد فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه ما ایرانیان آن طور که باید و شاید بزرگان علمی و فلسفی خودمان را عموما و ابن سینا را خصوصا نشناخته ایم گفت: این عدم شناخت موجب شده تا نتوانیم متناسب با شان این دانشمندان آنان را به دنیا معرفی کنیم، در حالی که غربیان در این زمینه به شدت از ما پیشی گرفتند.

وی تصریح کرد: اگر ما خودمان تلاش نکنیم دشمن تاریخ علم ما را با انبوهی از تحریفات خواهد نگاشت.
این استاد دانشگاه در ادامه  نشست به بیان تحلیل تاریخی و علمی گزارش گذر زهره از آثار ابن سینا پرداخت.

750 نسخه خطی از اثار ابن سینا در مرکز نسخ خطی رضوی
فاطمه بهار؛ کارشناس مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی نیز در این نشست با توجه به رونمایی از کتاب «پژوهش هایی در آثار علمی و فلسفی ابن سینا» به معرفی برخی آثار بوعلي سينا موجود در مركز نسخ خطي آستان قدس رضوي پرداخت .

وی، آثار قطعی منتسب به ابن سینا را 131 عنوان و آثار منسوب به وی را 110 عنوان کرد و گفت: در گنجینه رضوی 160 عنوان از آثار قطعی و منسوب به ایشان در 450 نسخه وجود دارد که به همراه آثار وابسته این تعداد به بیش از 750 نسخه می رسد.

وی، «التعلیقات» مربوط به سال 500 هجری را یکی از قدیمی¬ترین آثار این دانشمند عنوان کرد که در این مرکز نگهداری می شود.

در پایان این نشست از کتاب «پژوهش هایی در آثار علمی و فلسفی ابن سینا» رونمایی به عمل آمد. در این اثر مقالات برگزیده همایش های بین المللی با محوریت ابن سینا توسط دکتر جعفر آقایی چاووشی گردآوری و با ویرایش و مقدمه وی به چاپ رسیده است.

 

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید