در یازدهمین پیش نشست همایش فعالیت‌های داوطلبانه عنوان شد:
۱۴۰۰-۰۹-۲۳

کاهش آسیب‌ها و توسعه روابط اجتماعی ماحصل فعالیت های داوطلبانه

یازدهمین پیش نشست همایش بین المللی «فعالیت داوطلبانه فرصتی برای پویاسازی و توسعه خدمات در کتابخانه‌ها، موزه و مراکز آرشیوی» با محوریت «بررسی چالش‌های فعالیت‌های داوطلبانه در کتابخانه‌ها با تاکید بر دانشگاه فردوسی مشهد» برگزار شد.

عضو هیئت علمی گروه آموزش علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد، فعالیت و تشکلات داوطلبانه را زمینه ساز کاهش آسیب ها و توسعه روابط اجتماعی و رشد فردی عنوان کرد.
به گزارش گنجینه رضوی، حسین اکبری به عنوان یکی از سخنرانان یازدهمین پیش نشست همایش بین المللی «فعالیت داوطلبانه فرصتی برای پویاسازی و توسعه خدمات در کتابخانه‌ها، موزه و مراکز آرشیوی» که با محوریت «بررسی چالش‌های فعالیت‌های داوطلبانه در کتابخانه‌ها با تاکید بر دانشگاه فردوسی مشهد» برگزار شد، عضویت آزاد در تشکل‌ها، غیرانتفاعی بودن فعالیت‌ها و رعایت اصل سازماندهی را برخی از ویژگی‌های یک تشکل داوطلبانه عنوان کرد.

وی، فعالیت‌های داوطلبانه در سطح کلان را باعث تقویت و تعمیم همبستگی، ایجاد تسهیلات در امر انتقال اطلاعات و گسترش و تقویت مشارکت فعالانه و داوطلبانه در امور مختلف عنوان کرد.

اکبری، پیوند و عضویت افراد در تشکل‌های مردمی و اعتماد مردم به این تشکل‌ها را از ابعاد موثر در ارتباط فعالیت داوطلبانه با ارتقای سرمایه اجتماعی برشمرد و افزایش بردباری اجتماعی، اثبات کارآیی، استفاده از روش‌های متنوع و به‌روز و ارتباط با سازمان‌های متولی را از الزامات این امر بیان کرد.

وی وجود کتابخانه‌ها در سطح دانشگاه را به‌عنوان حلقه واسط دانشجویان با تشکل‌های داوطلبانه عنوان کرد و افزود: کتابخانه‌ها به ارتقای سرمایه اجتماعی در دانشگاه کمک می‌کند و سبب افزایش ارتباطات اجتماعی می‌شود.

 

کتابخانه فضایی برای تولید اندیشه
دکتر روح الله اسلامی؛ مسئول فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد، دیگر سخنران این نشست وبیناری، خروج کتابخانه‌ها از حالت خشک و رسمی را لازمه تبدیل شدن آن به حوزه عمومی برای فعالیت دانشجویان در عرصه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانست.

وی ادامه داد: کتابخانه بایستی فضای سیاست‌گذاری و تولید اندیشه و پیشران فعالیت‌های علمی در دانشگاه‌ها باشد و با ایجاد اتاق فکر فضای فرهنگی کتابخانه فعال شود.

نخستین همایش بین‌المللی «فعالیت‌های داوطلبانه؛ فرصتی برای پویاسازی و توسعه خدمات در کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مراکز آرشیوی» در اردیبهشت سال 1401 به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان جهت اطلاع از جزئیات بیشتر و ارسال مقالات خود می‌توانند به تارنمای همایش به آدرس www.volunteer.razavi.ir  مراجعه کنند. همچنین دبیرخانه همایش با شماره‌های تماس 05132281480 و شماره فکس 05132281480- 05132220845 پاسخگوی سوالات است.

 

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید