در نشست ادبی شمس عنوان شد:
۱۴۰۰-۰۹-۲۳

ادبیات دفاع مقدس تصویری از نقطه اوج فداکاری هاست

در جلسه ادبی نشست‌ شمس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی عنوان شد:دفاع مقدس مملو از زیبایی‌هایی است که امروزه شاید کمتر به چشم بخورد.

 نویسنده اثر «تو هم می‌تونی قهرمان باشی»،  ادبیات دفاع مقدس را بیان کننده نقطه اوج فداکاری، ایثار و از خودگذشتگی رزمندگان دوران دفاع مقدس عنوان کرد.
به گزارش گنجینه رضوی، در جلسه ادبی خوانش متون دفاع مقدس از سلسله نشست‌های ادبی شمس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌هاو مرکز اسناد آستان قدس رضوی، محسن حاجی یاری تصریح کرد: ادبیات دفاع مقدس برخلاف تصور برخی که آن را ادبیات جنگ و خشونت می‌دانند، مملو از زیبایی‌هایی است که امروزه شاید کمتر به چشم بخورد.

وی ضمن انتقاد از وضعیت نشر کتب دفاع مقدس و جایگاه ادبیات حماسی در کشورمان افزود: سینمای هالیوود، دستگاه فرهنگی سیاسی است که به بهترین شکل ممکن قهرمانان خیالی خود را به تصویر می‌‌کشد و این در حالی است که ما در معرفی رزمندگان و قهرمانان کشور خود و نشر کتبی با این محتوا بسیار کوتاهی کرده‌ایم.

این نویسنده جوان تاکید کرد: نویسنده برای انتقال موثر پیام دفاع مقدس به نسل جوان و نوجوان باید از شیوه‌های جذاب و داستان نویسی استفاده کند و لزومی ندارد که حتما دوران جنگ را درک کرده باشد بلکه نویسندگان جوان ما هم با مطالعه می‌توانند به این درک برسند.

در ادامه، حمید جهانگیر فیض آبادی؛ راوی و نویسنده آثار دفاع مقدس، ضمن تاکید بر ضرورت ترویج فرهنگ دوران دفاع مقدس گفت: تاریخ دفاع مقدس بخشی از هویت ملی ماست که برخی درصدد تحریف وقایع آن و رشادت‌ها و از خودگذشتگی‌های بزرگ‌مردان ما هستند.

وی افزود: نگارش واقعیت‌های دوران جنگ تحمیلی یکی از راه‌های موثر در آشنایی جوانان و نوجوانان با ارزش‌های دفاع مقدس است که این مهم باید به بهترین وجه تحقق یابد.

فیض آبادی خاطرنشان کرد: کتاب «تو هم می‌تونی قهرمان باشی» پیام امید و خودباوری را با موضوع دفاع مقدس به‌صورت مطلوب و جذاب به تصویر کشانده است.

کتاب «تو هم می‌تونی قهرمان باشی» اثر محسن حاجی یاری با هدف انتقال پیام دفاع مقدس به گروه سنی نوجوان به رشته تحریر درآمد و توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به چاپ رسید.

تو هم میتونی قهرمان بشی

این اثر روایت نوجوان معلولی است که به دلیل شرایط فیزیکی نمی‌توانست به رویاها و آرزوهای خود دست یابد و برای کشور خود افتخار آفریند؛ اما پس از آشنایی و هم‌صحبتی با رزمندگان دفاع مقدس به نقطه امید و خودباوری رسید.

یادآور می‌شود، کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، سلسله نشست‌های ادبی شمس را با محوریت جلسات ادبی و نقد از اواخر سال 1395 در دستور کار خود قرار داد و تاکنون آثار بسیاری در حوزه‌ ادبیات داستانی  و ادبیات دفاع مقدس را با حضور نویسنده اثر و منتقدین مورد نقد و بررسی قرار داده است.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید