در نشست تخصصی پژوهشی «تشریفات روشنایی» موزه مرکزی آستان قدس رضوی عنوان شد:
۱۴۰۰-۰۹-۲۳

تغییر نورهای حرم رضوی در اعیاد و مناسبت‌ها

تشریفات روشنایی حرم مطهر رضوی و اطلاعات نو یافته پیرامون الماس اهدایی به حرم مطهر رضوی در عصر صفوی در محل نگارخانه رضوان موزه مرکزی آستان قدس رضوی به بحث و بررسی گذاشته شد.

با حضور مدیران و کارشناسان موزه‌های آستان قدس رضوی، در نشست تخصصی «تشریفات روشنایی حرم مطهر رضوی و اطلاعات نو یافته پیرامون الماس اهدایی»به حرم مطهر رضوی در عصر صفوی به بحث و بررسی گذاشته شد.


به گزارش گنجینه رضوی، سید مسعود سیدبنکدار عضو هیئت علمی گروه تاریخ و ایرانشناسی و رئیس موزه و مرکز اسناد دانشگاه اصفهان در این نشست که در محل نگارخانه رضوان موزه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد، به اموال اهدا شده به حرم مطهر رضوی اشاره داشت که طی فراز و نشیب‌ها یا از بین رفته یا به غارت برده شده‌اند.


وی، از میان این آثار به الماسی 15 مثقالی اشاره داشت که توسط خاندان عادلشاهی به حرم مطهر رضوی اهدا شد، اما در برهه‌ای از تاریخ به یغما رفت.


 این استاد دانشگاه یافتن اسناد و متون تاریخی پیرامون برخی موارد را نیازمند نگاه تیز بینانه‌ای دانست که از میان تمامی کل نگری‌ها و ظاهر بینی‌ها می‌بایست استخراج شود.


در ادامه این نشست تخصصی وحید امام جمعه، دانشجوی دکتری تاریخ ایران‌شناسی با اشاره به مستندات تاریخی موجود در متون کهن، اسناد و سفرنامه‌ها، به بیان استفاده از تشریفات روشنایی در حرم مطهر رضوی پرداخت.


وی گفت: در اسناد موجود بیشتر به مباحث مالی روشنایی حرم مطهر اشاره شده اما می توان از دوران افشاریه به بعد در خصوص آداب و تشریفات حرم مطهر رضوی اطلاعاتی را کسب کرد.


این محقق، ایام مذهبی همچون عید غدیر و قربان و روز ولادت شاهان و قرق شاهی را از ایامی برشمرد که از روشنایی برای تشریفات استفاده می‌شده است.


وی تصریح کرد: با وجود ورود موتور برق در زمان مظفرالدین شاه قاجار به حرم مطهر، همچنان در دوره پهلوی اول در مراسم تشریفات از شمع برای نورآرایی حرم استفاده می‌شده است که به مرور به دلیل بو و ایجاد دوده از این مراسم حذف شد.   

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید