پژوهشگر حوزه ادبیات و اسطوره
۱۴۰۰-۰۹-۲۵

حکیم نظامی گنجوی قله‌ای در ادبیات فارسی است

زهرا محراب‌زاده پژوهشگر حوزه ادبیات و اسطوره‌شناسی،در نشست تخصصی «اسطوره نمادشناسی هفت پیکر» حکیم نظامی گنجوی را قله‌ای در ادبیات فارسی برشمرد.

پژوهشگر حوزه ادبیات و اسطوره‌شناسی، حکیم نظامی گنجوی را قله‌ای در ادبیات فارسی برشمرد که مورد تقلید بسیاری از شاعران قرار گرفته است.


به گزارش گنجینه رضوی، زهرا محراب‌زاده در نشست تخصصی «نظامی گنجوی و اسطوره نمادشناسی هفت پیکر» که به همت اداره پژوهش و معرفی آثار موزه‌های آستان قدس رضوی در محل نگارخانه رضوی برگزار شد، تکرار، تضاد و وحدت معنایی را اصل حاکم بر آثار نظامی برشمرد.


وی در ابتدا با معرفی بخشی از زندگی نامه حکیم نظامی گنجوی وی را فردی عالم به علوم اعداد، نجوم، کیمیا و شعبده برشمرد و صفت حکیم را به دلیل تسلط وی بر علوم محتجبه عنوان کرد.


محراب زاده، با اشاره به اشعار وی گفت: فضیلت نظامی منحصر به شعر و شاعری نبوده و از جوانی به فنون ادب و تاریخ و قصص علاقه داشته و درتحصیل علم همت کرده و مخصوصاً درنجوم صاحب اطلاع بوده است.


وی، معانی آثارنظامی را گاه ظریف و عمیق و گاه سهل و آسان برشمرد و گفت: این شاعر زمانی که شروع به داستان سرایی می‌کند قصه‌هایش راحت و قابل فهم است و آن‌جا که تقدیم به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) می‌شده زبانش فاخر است.


اداره پژوهش و معرفی آثار موزه‌های آستان قدس رضوی با برگزاری کارگاه‌های آموزشی تلاش دارد زمینه مناسب پژوهشی و آموزشی در زمینه‌های مختلف را برای تقویت جنبه معنوی و فرهنگی آثار هنری فراهم آورد.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید