در سه شنبه‌های فرهنگی آستان قدس رضوی عنوان شد:
۱۴۰۰-۱۰-۱۴

وجود مقدس حضرت زهرا(س) حافظ مکتب تشیع

استاد حوزه و دانشگاه، شهادت سیدالشهداء را عامل بقاء اسلام دانست و حفظ مکتب تشیع را به واسطه شهادت حضرت زهرا (س) عنوان کرد.

به گزارش گنجینه رضوی، حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله فرحزاد در یکصدودهمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی فرهنگی آستان قدس رضوی که با رونمایی از قدیمی‌ترین نسخه خطی «ذخایر العقبی فی مناقب ذوالقربی» موجود در مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی همراه بود، طی سخنانی به تبیین خصایص حضرت فاطمه زهرا(س) پرداخت.


وی، وجود مطهر حضرت زهرا(س) را مظهر کمالات الهی و سرچشمه حسن عنوان کرد و گفت: این بانوی بزرگ آیینه جمال و کمال الهی و به‌لحاظ شرافت و نسب اولین شخص عالم است.


فرحزاد، اهل بیت (ع) را محور وحدت مسلمین خواند و تصریح کرد: امامت فرزندان حضرت زهرا(س) همچون نخ تسبیح عامل نظم دهی امت اسلام است.


وی در بخش دیگری از سخنان خود، وجود قرآن و تفاسیر آن وکتاب‌های دینی همچون نهج البلاغه را عامل حفظ دین عنوان کرد.


حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد، داشته‌های فرهنگی را گنجی از طلا برشمرد که علاوه بر حفظ آن از آفات، می بایست این گنجینه در اختیار عموم پژوهشگران قرار گیرد تا بر ارزش آن افزوده شود.


در ادامه این برنامه حجت الاسلام و المسلمین سید جلال حسینی؛ رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، ضمن معرفی برخی از داشته‌های ارزشمند موجود در کتابخانه آستان قدس رضوی، احیای علوم اهل بیت(ع) را رسالت این مجموعه برشمرد.


در پایان مراسم رونمایی سید رضا صداقت حسینی؛ کارشناس ارزشیابی و ثبت نسخ خطی آستان قدس رضوی با اشاره به نگهداری کتب متعددی پیرامون سیره حضرت فاطمه (س) در مرکز نسخ خطی به معرفی کتاب «ذخائر العقبی فی مناقب ذوی القربی»، اثر احمد بن عبد اللّه طبرى مكی از عالمان قرن هفتم هجری پرداخت و گفت: این نسخه نفیس به لحاظ تاریخ کتابت دومین نسخه خطی در بین کتابخانه‌های ایران است.  


وی افزود: مولف در این کتاب به بیان  فضايل و مناقب خاندان پيغمبر(ص) بر دو قسم فضيلت قرابت پيغمبر(ص) بطور عموم و مناقب قرابت آن حضرت بر وجه تفصيل پرداخته که  هر باب شامل چند فصل است.


وی به کتابت این نسخه نفیس در سال 809 هجری قمری توسط «محمود بن محمد مدعو به نجیب الایجی» در مسجد خواجه حاج شیخ محمد معروف به کامیار در محله دقاقین شیراز اشاره کرد و افزود: خط نسخه، نسخ 29 و 30 سطری و دارای 80 برگ است و توسط ابن خاتون عاملی در سال 1067 وقف آستان قدس رضوی شد.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید