به همت اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی آستان قدس رضوی
۱۴۰۰-۱۰-۱۸

نقاشی های قهوه خا‌نه‌ای قجری از آثار نقاشان به نام دوره قاجار مرمت شد

نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای متعلق به اواخر دوره قاجار در اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی آستان قدس رضوی مرمت شد.


به گزارش گنجینه رضوی، سمیه شریفی نژاد کارشناس مرمت نقاشی، آثار مرمت شده با موضوع«جنگ رستم با خاقان چین» و «نبرد رستم و سهراب» را گزیده‌ای از داستان های شاهنامه عنوان کرد که از جمله آثار محمد مدبر و حسن نقاش از نقاشان به نام دوره قاجار به شمار می‌رود.


وی این آثار نفیس را از دسته نقاشی‌های رنگ و روغن قهوه خانه‌ای در ابعاد 160 در 2 متر برشمرد و گفت: بنابرکتیبه قرار گرفته در سمت چپ پایین اثر نبرد رستم و سهراب این اثر توسط عباسعلی نجفی به حسن نقاش از شاگردان محمد مدبر سفارش داده شده است.


حسین قرقانی؛ دیگر مرمت کار این آثار نیز، مرمت مکانیکی و شیمیایی، ترمیم خوردگی‌ها، آسترکشی و الحاق کلاف جدید را از جمله مراحل ترمیم این آثارنفیس برشمرد.  


وی با بیان برخی ویژگی‌های آثار قهوه خانه‌ای، به اساتید به نام این فن اشاره داشت و اوج این هنر را در آثار هنرمندانی همچون حسین قوللر آغاسی و محمد مدبر بر شمرد که بر هنر معاصر تاثیر گذاشتند.

نقاشی قهوه خانه ای متعلق به دوره قاجار


حجم بالای آثار فرهنگی و تاریخی، وقفی و اهدایی به موزه آستان قدس رضوی و اهتمام سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نسبت به حفاظت و نگهداری و احیای این آثار سبب شکل‌گیری و راه‌اندازی اداره حفاظت و مرمّت شده است تا احیاگران فرهنگی به آثاری که بیانگر هویت تاریخ و تمدن اسلامی این دیار است، عمر طولانی‌تری ببخشند.


 اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی سازمان كتابخانه‌ها،‌ موزه‌ها و مركز اسناد آستان قدس رضوی، با در اختيار داشتن ۱۰ كارگاه مرمت نظير كتب و اسناد خطی، ‌نقاشی، ‌چوب، ‌سفال، ‌فلز، منسوجات، فرش‌ و آزمايشگاه و با وجود استادكارانی ماهر‌ ‌در بسياری موارد از برجسته‌ترين مراكز مرمتی كشور به‌شمار می رود.

 

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید