به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی صورت گرفت:
۱۴۰۰-۱۰-۲۰

الحاق مجموعه نسخ خطی با محوریت تشکیلات اداری رضوی به کتابخانه مرکزی

مجموعه‌ای از نسخ خطی با محوریت تشکیلات اداری آستان قدس رضوی به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی خریداری و به مرکز نسخ خطی این سازمان ملحق شد.

به گزارش گنجینه رضوی، ابوالفضل حسن آبادی؛ مدیر مخطوطات آستان قدس رضوی، این مجموعه را بالغ بر 129 نسخه خطی عنوان کرد که از میان مجموعه کتاب‌های ارائه شده به کتابخانه آستان قدس رضوی منتخب شده است.


وی، وجود اطلاعات ارزشمند درباره تشکیلات اداری وکتابخانه آستان قدس رضوی در دوره قاجاریه و تقویم‌های نجومی خطی استخراج شده توسط منجمین از سال 1281 تا 1308ق. را از جمله امتیازات این مجموعه برشمرد.


حسن‌آبادی، عرض دید اجناس و اشیاء منقوله آستانه متّبرکه تحویلی به آقا میرزا مهدی خازن التّولیه (فرش آستانه و غیره در 1333ق.) دارای مهر خازن التّولیه و اسدالله رضوی، سواد چند وقفنامه عصر صفوی مربوط به بازار سرشور مشهد موقوفات زینب بیگم کتابت 1315ق.، دیوان امیر معزّی نیشابوری، بخط شکسته ممتاز محمّد تقی آشتیانی به تاریخ 1265ق.، موقوفات محمود مکّرم، دست خطّ محمّد مهران نائب التّولیه و دست خطّ حاج حسین آقای ملک را از جمله نفایس این مجموعه عنوان کرد.


حسن‌آبادی وجود مجموعه فوق‌العاده نفیس تقویم نجومی مربوط به سال‌های مختلف را از دیگر شاخصه‌های این مجموعه برشمرد و تقویم نجومی و جدول تسهیل مطالع البروج و استخراج کواکب به افق مشهد،  تقویم سال 1289 (نجومی)، تقویم نجومی دستخط سال 1296ق، تقویم نجومی متعلق به سالهای 1281ق.، 1298ق قطع وزیری، 1303ق.، 1302ق. ، 1308 ق. و تقویم سال 1300 ق. قطع رحلی را از جمله آن برشمرد.


وی همچنین دیگر نفایس این مجموعه را منابعی چون موقوفات مخصوص مصارف روشنایی آستانه متبّرکه، یادداشت‌هایی درباره امیرعلی شیرنوایی و موقوفات وی، دستورالعمل حفّاظ و خطباء آستان قدس رضوی قرن 13ق. با دست خطّ تولیّت و فهرست کتابخانه آستان قدس رضوی در سال 1312ق. عنوان کرد. 

 

حسن‌آبادی، نسخه‌های خطی را سرمایه و پشتوانه فرهنگی هر ملت دانست که نمایانگر تاریخ علم و ارزش‌های هنری آن تمدن در قرون مختلف است.
 

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید