عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران
۱۴۰۰-۱۰-۲۰

فعالیت‌های داوطلبانه نقش موثری در توسعه خدمات نوآورانه کتابخانه‌ها دارند

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران، به‌کارگیری نیروهای داوطلب را در کاهش هزینه‌های جاری، صرفه جویی اقتصادی و گستردگی خدمات نوآورانه کتابخانه‌ها موثر دانست.

به گزارش گنجینه رضوی، پانزدهمین پیش نشست اولین همایش بین المللی فعالیت‌های داوطلبانه؛ فرصتی برای پویاسازی و توسعه خدمات در کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مراکز آرشیوی در گفتگوی زنده وبیناری با دکتر فهیمه باب الحوائجی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران با موضوع «به کارگیری نیروهای داوطلب در اوضاع اقتصادی» برگزار شد.
 
بابالحوائجی با اشاره به نقش کتابخانه‌ها در تولید، عرضه و توزیع اطلاعات گفت: هر نهاد تولیدکننده اطلاعات، یک مرکز اقتصادی محسوب می‌شود اما متاسفانه این نقش کتابخانه‌ها مغفول مانده است.

وی، کمبود بودجه را یکی از چالش‌های مدیریت کتابخانه‌ها برشمرد و به‌کارگیری نیروهای داوطلب در این مراکز را از راه‌های موثر در رفع این چالش عنوان کرد.

باب الحوائجی تصریح کرد:  برای جذب نیروهای داوطلب باید ابتدا نیازهای انسان‌دوستانه مطرح و برای رفع این نیازها تعداد داوطلبان، نقش و تخصص آنان احصاء و در مقابل نیز آموزش‌های لازم ارائه شود.

وی، افزایش اعتماد به نفس، مشارکت اجتماعی، رفع مشکلات روانشناختی، ایجاد مهارت، آمادگی برای استخدام، انتقال به شغلی با شرایط مناسب و پر کردن اوقات فراغت را بخشی از مزایای اقدامات داوطلبانه برای نیروهای داوطلب برشمرد و افزود: با توسعه سرمایه‌های انسانی و اجتماعی، کتابداران فرصت بیشتری برای دیگر اقدامات و خلق خدمات نوآورانه خواهند داشت.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید