۱۴۰۰-۱۱-۰۴

از پاکستان تا پایتخت دل ها/واقف پاکستانی که سفیر وقف کتاب شد

عشق به امام رضا(ع) فراتر از مرزهای جغرافیایی، دل‌های بسیاری را دربند کشیده و مرزهای زمینی و تفاوت اعتقادها نمی‌تواند از جوش و خروش ارادت عاشقان به ساحت اهل بیت(ع) بکاهد.

کشور پاکستان همواره از کانون‌های دلبسته به حضرت ثامن الحجج (ع) بوده و مشهد هر ساله میزبان خیل عظیمی از زائران پاکستانی است.

زائرانی که در این سفر علاوه بر زیارت حرم شریف بازید از بخش‌های مختلف فرهنگی اماکن متبرکه را در برنامه تشرف خود قرار می‌دهند.

موزه‌های آستان قدس رضوی و کتابخانه حرم مطهر از جمله مکان‌هایی است که همه روزه شاهد حضور گروه‌های مختلف مردم اعم از اساتید، مقامات کشوری، علما و عموم زائران از کشورهای مختلف است.

مرکز نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی بزرگترین مرکز نسخ خطی وقفی جهان با دارا بودن بیشترین تعداد قرآن‌های خطی نفیس، به عنوان بزرگترین مرکز نسخ خطی وقفی، مکانی مورد اعتماد از سوی زائران اقصی نقاط کشور و جهان به شمار می‌رود تا میراث فرهنگی خانوادگی خود را بدانجا بسپارند.

محمدپاکستانی یکی از زائران حرم مطهر رضوی از کشور پاکستان است.

وی در کنار مجموعه‌های ارزشمندی از نسخ خطی، چاپ سنگی و منابع چاپی که برای کتابخانه آستان قدس رضوی تهیه کرده است اکنون سفیری از سوی دلبستگان این بارگاه شریف است تا منابع اهدایی آنها به حرم مطهر رضوی را به مقصد برساند.

وی طی گفتگویی، به انگیزه اهداء کنندگان کتاب اشاره کرد و گفت:«بسیاری این منابع را می‌سپارند که به حرم برسانم تا نامشان در زمره واقفان به حرم شریف ثبت شود.»

پاکستانی، نحوه نگهداری و همچنین استفاده پژوهشگران و علاقه‌مندان به مطالعه از این نسخ را از دیگر دلایل این امر برشمرد و گفت: «بارها از من پرسیده اند چرا این کتاب‌ها را به حرم می‌بری و من در پاسخ می گویم: جایی که می‌برم این کتاب‌ها استفاده می‌شود، خوانده می‌شود و خوب نگهداری می‌شود، اگر اینجا بماند چند سال دیگر به کلی از بین می‌روند.»  

مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی در طول تاریخ، مورد توجه واقفان بوده است و در روزگار حاضر مقام معظم رهبری بزرگ‌ترین واقف نسخ خطی آستان قدس رضوی هستند.

وجود نسخه‌شناسان برجسته در طول تاریخ در این مرکز همچون مرحوم گلچین معانی، مرحوم ولایی و مرحوم عرفانی بر اعتبار تخصصی این مرکز افزوده است.

با وجود حجم گسترده‌ای از نسخ خطی نفیس در موضوعات مختلف و قرآن‌های خطی در این مرکز، مدیران سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی تلاش خود را در راستای تسهیل دسترسی پژوهشگران به ذخایر نسخ خطی معطوف داشته اند.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید