۱۴۰۰-۱۱-۱۳

به کارگیری نیروهای داوطلب در رشد خدمات نوآورانه کتابخانه‌ موثر است

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران: به‌کارگیری نیروهای داوطلب را در کاهش هزینه‌های جاری، صرفه جویی اقتصادی و گستردگی خدمات نوآورانه کتابخانه‌ها موثر دانست.

به گزارش گنجینه رضوی، پانزدهمین پیش نشست اولین همایش بین المللی فعالیت‌های داوطلبانه؛ فرصتی برای پویاسازی و توسعه خدمات در کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مراکز آرشیوی در گفتگوی زنده وبیناری با دکتر فهیمه باب الحوائجی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران با موضوع «به کارگیری نیروهای داوطلب در اوضاع اقتصادی» برگزار شد.
 باب الحوائجی با اشاره به نقش کتابخانه‌ها در تولید، عرضه و توزیع اطلاعات بیان کرد: هر نهاد تولیدکننده اطلاعات، یک مرکز اقتصادی محسوب می‌شود اما متاسفانه این نقش کتابخانه‌ها مغفول مانده است.
وی نقش کتابداران، افزایش ضریب بازیابی، کاهش هزینه‌های فرصت زمانی، یکپارچگی خدمات و اشتراک اطلاعات را از جمله موارد موثر در افزایش کارآیی کتابخانه‌ها برشمرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران، کمبود بودجه را یکی از چالش‌های مدیریت کتابخانه‌ها خواند و به‌کارگیری نیروهای داوطلب در این مراکز را از راه‌های موثر در رفع این چالش عنوان کرد.

وی با اشاره به تاریخچه فعالیت‌های‌ مردم نهاد و داوطلبانه در ایران و سایر کشورها در عرصه‌های مختلف اظهار کرد: داوطلبان در کتابخانه‌ها می‌توانند در کاهش هزینه‌های جاری، جامع‌تر شدن مشارکت‌ها، ارائه خدمات نوآورانه،  تنوع و دسترسی به طیف وسیع‌تر خدمات موثر باشند.
باب الحوائجی در بخش دیگر سخنان خود تصریح کرد:  برای جذب نیروهای داوطلب باید ابتدا نیازهای انسان‌دوستانه مطرح و برای رفع این نیازها تعداد داوطلبان، نقش و تخصص آنان احصا و در مقابل نیز آموزش‌های لازم ارائه شود. همچنین یک پیمان‌نامه به‌منظور رعایت قوانین کتابخانه‌ها و ساعات حضور  داوطلبین تدوین شود.
وی یادآور شد: افزایش اعتماد به نفس، مشارکت اجتماعی، رفع مشکلات روانشناختی، ایجاد مهارت، آمادگی برای استخدام، انتقال به شغلی با شرایط مناسب و پر کردن اوقات فراغت بخشی از مزایای اقدامات داوطلبانه برای نیروهای داوطلب است و از طرفی  با توسعه سرمایه‌های انسانی و اجتماعی، کتابداران فرصت بیشتری برای دیگر اقدامات و خلق خدمات نوآورانه دارند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید