۱۴۰۰-۱۲-۱۹

حديث حلقه خوبان: شرح دعای مکارم الاخلاق امام سجاد علیه السلام

دعای بیستم صحیفه سجادیه از امام ساجدان علیه السلام، به دعای مکارم الاخلاق نامبردار است. این دعا از عالی ترین و جامع ترین دعاها برای الهی شدنِ انسان است.

نامبرداری این دعا به مکارم اخلاقی ناظر به معانی و مضامین عالی این دعا است؛ چه این که یکی از خواسته های امام سجاد علیه السلام در این دعا درخواست مکارم و معالی اخلاقی است: وهب لی معالی الخلاق. کتاب «حدیث حلقه خوبان: شرح دعای مکارم الاخلاق امام سجاد علیه السلام» به شرح این دعای شریف می پردازد.
روش کلی نویسنده کتاب « حدیث حلقه خوبان: شرح دعای مکارم الاخلاق امام سجاد علیه السلام » ، در نگارش این شرح چنین بوده است که نخست با تأمل و تدبر در هر یک از فرازهای دعا، عناوین و سرفصل های آن فراز را برای شرح مشخص نموده، سپس با مراجعه به شرح های گوناگون قدیم و جدید و عربی و فارسیِ دعا، منتخبی از مطالب را در تقریر و تالیفی نو و نظام مند و مستقل با قلمی رسا و روان به رشته ی تحریر درآورده است.
کتاب حاضر، دارای دو مقدمه با عناوین « دعای امام در خوی‌های ستوده و کارهای پسندیده» و «درآمدی بر اخلاق و محاسن و مکارم اخلاقی» است.
کتاب « حدیث حلقه خوبان: شرح دعای مکارم الاخلاق امام سجاد علیه السلام » ، سی بخش دارد که با عنوان « فراز» مشخص شده‌اند. «درخواست کامل‌ترین ایمان و برترین یقین و بهترین نیت و عمل»، «درخواست نیت کامل و وافر، صحت یقین و اصلاح فسادها»، «درخواست رفع موانع و کسب عوامل و پیشگیری از آسیب‌ها»، «درخواست بزرگی و عزت نزد مردم به شرط کوچکی و حقارت نزد خود»، «درخواست پایداری در هدایت، حق، نیت رشد و طول عمر در طاعت خدا»، «درخواست اصلاح عیب‌ها و تکمیل نقص‌ها»، «درخواست توانایی و پیروزی بر دشمنان و مکاران و تهدیدگران»، «درخواست همه نیکی‌ها دربرابر همه بدی‌ها» و «درخواست آراستگی به زیورهای گوناگون صالحان و پرهیزکاران» ، عناوین فرازهای اول تا دهم این کتاب را تشکیل می دهند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید