هنر مرمت در راستای حفظ میراث گذشتگان برای آیندگان
۱۴۰۰-۱۲-۲۳

قرآن نیم سوخته دوره تیموری با هنر مرمت کاران کتابخانه مرکزی رضوی احیاء شد

مرمت کاران کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در راستای حفظ میراث گذشتگان برای آیندگان، قرآن نیم سوخته دوره تیموری را احیاء کردند.

به گزارش گنجینه رضوی، سیدعلی طباطبایی؛ رئیس اداره حفاظت و مرمت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با بیان این خبر گفت: این قرآن زیبا و نفیس متعلق به قرن هشتم هجری قمری است که سر سوره‌ها و شمسه‌های آن همه ازطلا است.


وی افزود: در این نسخه که کاتب و مذهب کار آن مشخص نیست، تمامی کلمات که به خط محقق است با طلا دورگیری شده است.


طباطبایی، به آسیب های این نسخه نفیس اشاره داشت و گفت: پیوندهای سلولزی اوراق بر اثر حرارت سوختگی در آتش شکسته شده، کاغذ به خصوص در لبه‌ها خشک و شکننده و اصطلاحا اسیدی شده است.


وی به نوع مرمت این قرآن اشاره کرد و گفت: تعداد 71 برگ این قرآن به علت حل شدن صمغ مرکب طلایی در اثر حرارت و رطوبت به هم چسبیده بود که برای جداسازی به اداره حفاظت و مرمت منتقل شد.


طباطبایی، جداسازی اوراق، استحکام بخشی لبه های شکننده اوراق را برخی از مراحل مرمت این اثر عنوان کرد که بعد از خشک شدن به مخزن نسخ خطی تحویل داده شد تا با مابقی اوراق این نسخه مرتب و شماره‌گذاری شده و مجددا برای مرمت و تجلید به این اداره منتقل شود.


گفتنی است اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگي آستان قدس رضوي، تخصصي‌ترين اداره مرمت در شرق کشور بوده و در حال حاضر حفاظت و مرمت اشيای تاريخی و هنری موجود در مخازن سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از کتب و اسناد خطی گرفته تا آثار فلزی، چوبی، سفالی، فرش و منسوجات، نقاشی و... به دست کارشناسان و مرمت‌کاران متخصص اين اداره انجام می‌گيرد.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید