خدمتی دیگر از کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در راستای تسهیل امر پژوهش
۱۴۰۱-۰۱-۰۹

نسخه جدید ايستگاه ديجيتال مطالعه نسخ خطي کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی رونمایی شد

کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، در راستای تسهیل امر پژوهش برای پژوهشگران، به همت کارشناسان کتابخانه دیجیتال نسخه جدید ایستگاه دیجیتال مطالعه نسخ خطی را راه‌اندازی کرد.

به گزارش گنجینه رضوی، داوود عیدی؛ مسئول امور خدمات دیجیتال کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در مراسم رونمایی از این ایستگاه، ضمن تشریح خدمات متعدد آن، این پایگاه را نقطه عطفی در راستای تسهیل امر پژوهش برای پژوهشگران عنوان کرد.

وی، به امنیت بالای این ایستگاه در جلوگیری از کپی‌برداری از نسخ اشاره داشت و تصریح کرد: کاربر تنها امکان مطالعه نسخ خطی را در این پایگاه دارد و به هیچ وجه قادر به دانلود کردن نسخ نیست.

عیدی، داده‌های این پایگاه را مشتمل بر 40 هزار نسخه خطی موجود در مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی عنوان کرد که کاربر قادر به تورق آن خواهد بود.

وی افزود: خدمات این پایگاه به صورت آنلاین بوده و امکان ارسال پیام متنی برای مدیریت از سوی کاربر فراهم است.

عیدی همچنین به نوع جستجو در این پایگاه اشاره داشت و گفت: کاربر با جستجو بر اساس نام نویسنده، عنوان نسخه و یا جستجوی ترکیبی، می تواند تمامی نسخ کتابت شده در سال‌های مختلف را مشاهده کند.

وی با بیان اینکه دسترسی به این پایگاه تنها برای موسسات و مراکز مختلف داخلی و خارجی که با سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی تفاهم نامه منعقد کرده باشند امکان‌پذیر است، افزود: پژوهشگران در ایران و سایر کشورها با حضور در این مراکز می‌توانند از خدمات ایستگاه دیجیتال مطالعه نسخ خطی بهره‌مند شوند.

این کارشناس همچنین به ایجاد دو ایستگاه در تالار پژوهشگران کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اشاره کرد که برای تسهیل دسترسی محققان عضو آن به نسخه‌های مورد نیاز صورت گرفته است.     

داوود عیدی ضمن اشاره به سیستم گزارش گیری در این ایستگاه تصریح کرد: بعد از انقضاء زمان منعقد شده در تفاهم نامه ها، این ایستگاه به صورت خودکار از دسترس خارج خواهد شد.

حجت الاسلام سید جلال حسینی؛ رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز در مراسم رونمایی از این ایستگاه، با تاکید بر تسهیل دسترسی پژوهشگران به منابع مورد نیاز و ایجاد فضایی مملو از منابع اطلاعاتی برای امر پژوهش و تولید علم، راه اندازی ایستگاه دیجتال مطالعه نسخ خطی را گامی در این راستا برشمرد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید