۱۴۰۱-۰۲-۳۱

گفتمان های تفسیری شیعه در کوفه

کتاب "گفتمان های تفسیری شیعه در کوفه"تاریخ تحلیلی تفسیر شیعه را در یکی از بوم های مهم تاریخی در مقطع زمانی دو قرن نخست هجری بررسی کرده است.

تاریخ تفسیر، یکی از زیرشاخه های تاریخ علم است که گام های آغازین و بنیادین خود را بر می دارد. تاکنون در حوزه شیعه به تاریخ تفسیر در شهر کوفه به گونه ای تحلیلی نگریسته نشده است، در حالی که توجه به آن می تواند تاثیری عمیق و معنادار بر تاریخ تفسیر شیعه به طور عام، و امامیه به طور خاص داشته باشد؛ بنابراین باید به تبیین هویت تاریخی تفسیر شیعه در کوفه بر پایه ادوار شکل دهنده آن و گفتمان هایی که از دل وقایع و پدیده ها برخاسته اند یا خود واقعه ساز شده اند، توجه ویژه کرد. نویسنده کتاب « گفتمان های تفسیری شیعه در کوفه» تلاش کرده با استفاده از شیوه گفتمان کاوی، فضای کلی تفسیر شیعه و شاخه‌ها و فروع آن را با دقت بیشتری مورد کشف و استخراج قرار دهد.
تبیین هویت تاریخی تفسیر شیعه در کوفه بر پایه دوره های شکل دهنده آن و کشف گفتمان هایی که از دل وقایع و پدیده ها برخواسته و یا خود وقایع ساز شده اند، از اهداف اصلی این اثر به شمار می رود.
کتاب «گفتمان‌های تفسیری شیعه در کوفه» در۵ فصل پیرامون موضوعاتی همچون ادبیات پژوهش، چیستی مطالعه تاریخی و رویکردهای موجود به تاریخ تفسیر، جغرافیای کوفه و وضعیت تشیع و تفسیر در آن، پدیداری و شکل‌گیری تفسیر شیعه در کوفه و شکوفایی و تثبیت شیعه در کوفه می‌پردازد.
ضرورت پژوهش تاریخ‌مند درباره تفسیر شیعه، رویکردهای موجود در تاریخ تفسیر، گذری کوتاه بر جغرافیای کوفه، وجود فرقه‌های متعدد با گرایش‌های شیعی، مؤلفه‌های هویت‌بخش گفتمان امامت، اختلاف‌نظر در موضوع امامت و… از دیگر موضوعات مطرح‌شده در این کتاب است.

پدیدآور: مریم ولایتی کبابیان
مشخصات نشر: مشهد: بنياد پژوهشهاي اسلامي،1399.
مشخصات ظاهری: ۴۹۲‬ ص.
‭۲۹۷ /۵۳ و ۷۱۱ گ‌‬ رده بندی دیویی: ‬‬‬‬‬

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید